Emgeittich £ied/von = $F _
pier heiligens Tan” Darin fetes zs St
Fare gefsffer/ Was fiefey ? Wer fie
geltüfrer habe Was fie nuner er“ Blut vnv Wonden/ Ks gate cin newes Lebens
5 = x Sobsrtvund mercet allewol/ Yöas Bott heift
filbs die Taufe. Wu wasein Chrift gleuber
= A foly ZumeydenKegerbaufen. Gott fpriche
a wndwildss Wafer fey/ Dod nicht allein Myles
Chrifk vnfer Serezű Jordan tam Lady felnes va He Wafers Sein herlges Wort ift auch dabeys
von 5. Johansdie Tauffnam/ Sein werd vnt Ait teihem Geifton meffen/ Der ift albte
der Teuflec,
Boldhs hat Er uns bewarfet Eige/ Mit Bilder
vrd mit Worten. Des Daters fHin man offen?
bar) Dafelbs am Fordanhorte. Ex fpredy
qe jen / Wenn wir getanffet werden/
Alldrey Perfon getaufferhan/ Damitbey vne
auffErden, Zuwohnen fi ergeben.
Feuffen auch) den bitte To / Durch feinfelbe Seite Zinger heii der HKrve Chrift/_ Geht ihr
all Weltsutecen. Des fie verlornin Sinden ift/.
Sty fol sur Buffe Feren, : Mer x nd
1-3. kép. Schumann énekfiizetébél: Christ unser Herr zum Jordan kam -— ének és metszet a füzet
végéből (gyermek megkeresztelése)
összegzésével: , Másodszor: miután már tudjuk, hogy mi a keresztség, és hogyan kell
értékelnünk, azt is meg kell tanulnunk, hogy miért és mi célra rendeltetett, vagyis
mit használ, ad és munkál?"
Az ének első versszaka Krisztus Jordánban való megkeresztelésének képével in¬
dít. Ez a kezdet, amely kevésbé harmonizál a kátékkal. A Kis káté egyáltalán nem
említi Jézus megkeresztelését, de a Nagy káté röviden utal rá: , Vagy azt hiszed, csak
tréfa volt az, amikor Krisztus megkereszteltette magát, megnyílt az ég, leszállt a
Szentlélek láthatóan, és csupa isteni dicsőség és fenség nyilatkozott meg?" Ez¬
zel azonban inkább az isteni dicsőség megnyilvánulására teszi a hangsúlyt, nem
a keresztség megalapítására. Már itt, az ének első strófájában utal Luther Isten
akaratának beteljesítésére, a számunkra rendelt, bűnt, halál hatalmát eltörlő és új
életre vezető , fürdő" alapítására. A kátéban is megfogalmazza, hogy a keresztség
célja az üdvösség. A Nagy kátéban így olvassuk: ,,...a keresztség hatóereje, csele¬
kedete, haszna, gyümölcse és célja az, hogy üdvözítsen. [...] üdvözülni nem jelent
mást, mint bűntől, haláltól és ördögtől megváltottan Krisztus országába jutni és
vele örökké élni"
Az ének első és utolsó versszakában hangsúlyos a bűntől megtisztító, üdvösséges
víz képe: a Jordán vize lemossa az eredendő bűnt és a konkrét bűnöket. Ezekhez
5 Uo. 289. 0.
1 Uo.
7 Uo. Az énekben is megjelenő eszkatologikus látásmódot helyezi írása középpontjába SZABÓ B.
András is (2024, 19—21. 0.).