OCR Output

Keywords: fiction / RE / interdisciplinary approach / biblical reception / Book of Jonah /
"The Book of Jonah’ by Mihaly Babits

Az iskolai tantargyak között a hittan különleges helyzetben van — ezt minden lelkész
és hitoktató tapasztalja. Egyrészt az órarendben szereplő óra az egyházi oktatási
intézményekben, ahogyan a hit- és erkölcstan is az a nem egyház által fenntartott
általános iskolákban. Másrészt mégis egy kicsit más, mint a többi tantárgy. Ezt jelzi
sok iskola azzal, hogy alsó tagozat végén (hiszen elsőben és másodikban általában
mindenből szövegesen értékelik a kisdiákok teljesítményét), sőt felsőben is, amikor
más tantárgyból osztályzatot kapnak a tanulók, hit- és erkölcstanból csupán szöve¬
ges értékelést, amely sokszor csak , megfelelt" vagy , nem felelt meg”

A hittanra különösen is igaz, hogy nemcsak tantárgyat tanítunk, a vallásos neve¬
lésnek az is a célja, hogy a hittan ne csak egy tantárgy maradjon, hanem jó esetben
a tanórán elsajátított tudás, készség az életvezetés részévé váljon. Természetesen
ez alapvetően a többi tantárgya is igaz, hiszen az iskolákban az oktatás mellett
nevelőmunka is folyik, ezenkívül a gondolkodásmód és a problémamegoldás sem
sorolható be különböző tantárgyakhoz, hanem átfogó szinten kell, hogy megjelenjen.

Ugyanakkor a tantárgyi programok tantárgyakba sorolják a különböző tudomány¬
területekről származó információkat, strukturálják is azokat, ezáltal pedig éles határt
húznak a különböző területek között, ezzel megnehezítve az összefüggések felismerését.

Ezért egyre gyakrabban találkozni az interdiszciplináris szemlélettel, sőt a tan¬
tárgyi integráció gondolatával — például a természettudomány tantárgy esetében,
amelynek célja a komplex látásmód kialakítása, és ennek érdekében integrál több
természettudományos tantárgyat. Ezt a ,komplex szemléletmóddal oktatott, a ter¬
mészettudományos műveltséget bővítő integrált természettudomány tantárgyat"
11. évfolyamon választhatják a kötelezően választandó természettudományos tan¬
tárgyak közül azok tanulók, akik nem tanulnak emelt óraszámban vagy fakultáción
termeszettudomänyos tantargyat.’

Dea Nemzeti alaptanterv az idegennyelv-tanitas esetében is kiemeli az interdisz¬
ciplináris szemléletet, amelynek segítségével a tanulók fel tudják használni a más
tantárgyak keretében szerzett ismereteiket, valamint fordítva: a más tantárgyak
tudásanyagának bővítése során építhetnek a nyelvtudásukra.? Ezenkívül még a drá¬

! Magyar Közlöny, 2020/17. sz. 298. o.
2 Uo. 314. 0.