Az, hogy konkrét célokat fogalmazunk meg a gyakorlati életszentség területén,
nem csökkenti az Isten kegyelmébe vetett bizalmat, hanem éppen hogy növeli,
mert egészen nyilvánvaló, hogy a tanulásnak és formációnak ez a folyamata csak a
Szentlélek által lehetséges.
3. A következő lépés, hogy jól követhető fejlődési lépcsőket kell meghatároznunk
az érett hívő emberré válás folyamatában, hogy a kiindulási ponttól követhető le¬
gyen a folyamat a résztvevők és a folyamatot segítők számára is. Példájában Dotson
a következő lépcsőfokokat ajánlja:
, Kereső — Keresi az élet értelmét. olyan kérdéseket tesz fel, mint: 3Mi ad az életemnek
örömet, célt és kiteljesedést?x
Felfedező — Részt vesz, de még nem kötődik, még nem biztos abban, hogy követni
akarja Jézus Krisztust, küzd, hogy felismerje az életében Isten jelenlétét.
Kezdő — Kezdi megérteni és gyakorlatba átültetni a hitét. Lelkes a hitével kapcso¬
latban, de vannak kételyei.
Növekedő - Jézus tanítványaként határozza meg magát, személyes felelősséget
vállal a hite fejlődésért. Élete minden területén igyekszik felvállalni a hitét, és ehhez
segítséget kér Jézustól.
Érett — Előrehalad abban, hogy alárendelje az életét Jézus Krisztusnak. Vágyik arra,
hogy ismerjen, szeressen, engedelmeskedjen és szolgáljon"
Ezek alapján a fejlődési területek és konkrét gyakorlati meghatározások által a gyü¬
lekezeti életben konkrét célok rajzolódnak ki. A gyülekezet programjainak és alkal¬
mainak hatékonysága pedig azon mérhető le, hogy az adott területeken történt-e
előrelépés a résztvevők életében. Ennek a metodista rendszernek nagy előnye, hogy
könnyen adaptálható, és a valóságot veszi alapul, könnyen hozzáigazítható egy
egyházi közösség, illetve egy helyi gyülekezet értékrendjéhez. A tanulóközösségek
pedagógiai koncepciója akkor ültethető jól át a gyakorlatba, ha jól megfogható kö¬
zös tanulási célokat tud megfogalmazni a gyülekezet vagy a konkrét gyülekezeti
csoport. A tanítványi kiscsoport mint forma ebben a rendszerben a növekedő ta¬
nítvány működéséhez társítható. A tanítványi kiscsoportok elsősorban a személyes
bibliaolvasásban, a böjtben, az imádságban fejtenek ki pozitív hatást," és jellemzően
olyan gyülekezeti tagok számára jelentenek fejlődési lehetőséget, akik szolgálati és
4” Uo. 28. 0.
18 A ,Banding together" tanítványi csoportokról szóló részvételi akciókutatásban általunk megkérdezett
csoporttagok közül hetvenből ötvennégyen értékelték úgy, hogy fejlődtek a rendszeres személyes bibliaol¬
vasásban; és hatvanan értékelték úgy, hogy fejlődtek a rendszeres személyes imádságban a csoportfolyamat
során. A közösség ereje — kérdőív a tanítványi kiscsoportokról. 2023. március 8. — május 6.; kézirat.