A tanítványság másik felfogása a holisztikus és organikus szemléletet nem figyel¬
men kívül hagyva céltudatos, konkrétan körülhatárolt tanítványi közösségként írja
le a tanítványságot, amelynek konkrét lépcsőfokai és céljai, konkrét megvalósulási
terei vannak a gyülekezetben. A metodista és szabadegyházi gondolkodásra jellemző
felfogás más szemlélettel közelíti meg a tanítványságot, sokkal konkrétabb tanulási
folyamatként és tudatosan közös célok mentén szerveződő közösségként képzeli el
azt. Harrington Jézus-központú definíciója szerint a tanítvány fogalmát a követés,
a formálódás és az elköteleződés hármassága határozza meg: 1. A tanítvány követi
Jézus Krisztust, ez azt jelenti, hogy a céljai meghatározásában az értelem és a je¬
lentés keresésében meghatározó számára Jézus Krisztus személye. 2. A tanítványt
Jézus Krisztus személye formálja, ami azt jelenti, hogy Jézus szavai és személyisége
megváltoztatja a tanítványt. 3. A tanítvány elköteleződik Jézus Krisztus küldetése
mellett, ami azt jelenti, hogy ő maga is a részesévé válik a krisztusi küldetésnek."
Trueblood így fogalmazott:
»A mai keresztény egyház talán legnagyobb gyengesége, hogy állítólagos tagok milliói
egyáltalán nem is vesznek részt benne, és ami még rosszabb, nem is tartják furcsának,
hogy nem vesznek aktívan részt. [...] Ha az átlagos egyház hirtelen komolyan venné
azt a gondolatot, hogy minden laikus tag férfi vagy nő valójában Krisztus szolgája,
akkor nagyon rövid időn belül óriási változás következne be"?
A tanítványságnak ez a szemlélete a tanulás konkrét céljává és tárgyává teszi a ta¬
nítványságot.
A kétfajta szemlélet szintézise úgy lehetséges, ha a tanítványságot célzó vagy ta¬
nítványi kiscsoportokat egyáltalán nem a tanítványság kizárólagos megvalósulási
helyeinek tekintjük. A tanítványság megvalósulhat organikusan, különböző szin¬
teken és különbözőfajta tanulóközösségekben a gyülekezetben, de célzott tudatos
formákban is. A tanítványi kiscsoport mint tanulóközösség olyan emberek csoportja,
akik azért kapcsolódnak össze, hogy tudatosan gyakorolják Jézus Krisztus követé¬
sét, és akik együttműködnek abban, hogy egy olyan élő, részvételalapú közösséget
alkossanak egymás perspektíváit, értékeit és életstílusát tiszteletben tartva, ahol
egymást segítve, gyengeségeiket és tapasztalataikat megosztva Jézus Krisztust job¬
ban megismerhetik.
14 PUTMAN-HARRINGTON-COLEMAN 2013.
5 TRUEBLOOD 1979, 34. O.