OCR Output

Krisztussal? (1Jn 1,3) Erre használatos a tanítványság fogalma, amely Jézus Krisztus
követőit alapvetően úton lévő tanulóközösségként határozza meg a missziói parancs
alapján (Mt 28,18—20).

A kereszténységben a tanítványságnak kétféle felfogása érhető tetten: az orga¬
nikus, nem tudatos tanítványi modell és a tudatos tanítvánnyá tétel modellje."
A népegyházi protestáns gyakorlatra az organikus modell jellemző. Murphy így
fogalmazza meg a tanítványság fogalmát:

,A kortárs gyakorlatban a tanítványságot általában pragmatikus, programszerű fo¬
galmakkal, néha szűken a hivatásos tanító által vállalt feladatként képzelik el. A tanít¬
ványsággal kapcsolatos [...] tananyagok bőségesen rendelkezésre állnak. A különböző
kurzusoknak és tanterveknek [...] megvan a helyük az egyházi életben. A keresztény
tanítványság gyakorlata azonban azon a számtalan módon történik, ahogyan az egy¬
ház Krisztus testeként, Isten elívott népeként jelenik meg a világban, amely Istent
dicsőíti és imádkozik, szolgál és megbocsát, gyógyít és kiengesztel. [...] A tanítvány¬
ság az egész test hivatása, amint együtt tanulja meg, hogy mit jelent Isten szeretetét

megmutatni a világban"?

Ebben a felfogásban a tanítvány szó holisztikus értelemben mindenkire vonatkoz¬
tatható, aki valamilyen kapcsolatban van az egyházzal, és a hangsúly a tanítvánnyá
válás organikus természetességére kerül.

Szabó Lajos ezt így fogalmazta meg:

„A tanítványságra gondolni és erre vállalkozni Krisztus ígéretében bízva és az e világi
félelmektől megszabadulva lehet. [...] A tanítványi közösség utánpótlása nemzedékről
nemzedékre megérkezik az egyház és a gyülekezet közösségébe, ha annak hite, szere¬
tete és nyitottsága ismert és hiteles a környezetében"?

Szabó Lajos is beszél professzionális tanítványságról a teológiai képzés és a lelkész¬
képzés esetében, de a felfogása alapvetően organikus, amikor tanítványi nemzedéke¬
ket említ. Ez esetben a , tanítványok" különféle közös pontok, közös célok és közös
hitfelfogás mentén különféle tanulóközösségekben vesznek részt a gyülekezetben
és a teológiai oktatásban, változatos célokkal. A tanítványság ebben az esetben nem
a tanulás tárgya vagy a tanulóközösség egyetlen rendező elve.

A tanitvänysägnak ez a szemlelete a szabadegyhäzi kultürkörhöz köthetö, az amerikai discipleship
fogalom tanítvánnyá tételt, tanítványságot jelent.

2 DEAN MURPHY 2001.

13 SZABÓ 2019.