A kultúraváltásra jellemző transzformatív tanulás hosszadalmas és vezetői támo¬
gatást igényel. A befejező fázisban (ending) a legfontosabb vezetői feladat a tagok
veszteségérzésének felismerése és kezelése lehet. Ebben a fázisban a tanulási fo¬
lyamat az érzelmek, a veszteség és a gyász beazonosítását jelenti, ami rendkívül
fájdalmas lehet. Más szerzők is kiemelik az emberközpontú, szolgáló vezetői attitűd
fontosságát." A kapcsolatközpontú magatartás jóindulatot teremt.?
Bridges olyan tevékenységek létrehozását is javasolja, amelyek dramatizált formában
szemléltetik a változást." Gennep múlt század elején, afrikai törzseknél végzett antro¬
pológiai kutatásai alapján fogalmazta meg, hogy az egyén élete bármely társadalomban
átmenetek sorozataként értelmezhető a születéstől a halálig. Látszólag különböző át¬
menetek közös jellemzője az elkülönülés, a liminalitás (határhelyzeti állapot, a létezés
belső szakrális formája) és a beilleszkedés sajátos beavatási szertartásokkal, amelyek
segítenek átlépni az egyik szakaszból a másikba. A háromfázisú átmenet úgy az afrikai
törzsek szertartásaiban, mint a nyugati világ rituáléiban megtalálható." Vezetői feladat
az átmenetekhez rituálét rendelni és ezen átvezetni az érintetteket, mert a változás
látható dramatizálása segít átlépni a változás fázisain. A dramatizálás mint szervezeti
tanulást segítő eszköz jelenik meg. Iheißen a ritualekhoz toväbbi jelentestartalmakat
is hozzákapcsol. Ezek szintaxisuk révén megszakítják az időt, szemantikájuk alapján
valamely értékről tesznek vallást, valamint pragmatikájuk révén euforizálnak, illetve
elhárítják a félelmet és a káoszt. , A rituálé aproblémák közös megoldása, azért, hogy
az egyént közösségi magatartásra képessé tegye"? A rituálék tehát megnyitják az utat
a szervezeti tanulás új szakasza előtt.
A semleges zóna legnagyobb kihívása, hogy a többség nem érzékeli és nem érti.
Vezetői feladat megértetni az érintettekkel, hogy mi történik velük. A semleges
zóna a spontán szervezeti tanulás legjobb időszaka, amikor az új kihívásokra új
válaszok születhetnek.
Az új kezdet fázisában Bridges azt javasolja, hogy a vezetés készítsen lépésekre
lebontott cselekvési tervet, hogy tisztázza az újrakezdés mögött álló célt és bizto¬
sítsa a gyors sikereket. Az új kezdet szakaszában a kultúraváltás során felgyűlt új
tudás használatában kell segítséget adjon a vezető.