A szakirodalom megkülönbözteti a tudás explicit és tacit formáját." Az explicit tu¬
dás klasszikus tanulási módszerekkel sajátítható el, könnyen kifejezhető szavakkal,
számokkal, egyenletekkel, képletekkel. A tacit tudás mélyen a tapasztalatokban,
érzésekben és értékekben gyökerezik; nehezen kommunikálható és nem a szokvá¬
nyos oktatási-tanulási módszerekkel közvetíthető. A tacit tudás kognitív dimen¬
ziója tartalmazza a hitek, értékek, mentális modellek összességét. Nemcsak egyéni,
hanem szervezeti szinten is megkülönböztethető a tudásnak eme két fajtája, illetve
egy szervezet is képes elsajátítani. Szervezeti tanulásról (organisational learning)
akkor beszélünk, amikor a folyamat eredményeként a szervezetben új tudás jön
létre, amely rögzül a közösségben, tartósan elérhetővé és felhasználhatóvá válik a
cselekvéshez.? Jellemzően a szervezeti tudás nem formális oktatásból ered, hanem
a vállalati kultúra megismerése, a szervezeti rutin, dokumentáció vagy alkotás útján
létrejövő ismeretek révén.?
A vallási kultúraváltás és tanulás összefüggéseinek megértéséhez megkerülhetetlen
a fogalmak tisztázása. A vallási kultúra és kultúraváltás meghatározásához a szer¬
vezeti kultúra szélesebb perspektívájából kell kiindulnunk.
A kultúra fogalma elvont, és számos értelmezése lehetséges. Társadalomtudo¬
mányi szempontból a kultúra az a mód, ahogyan embercsoportok megoldják a
problémáikat," , olyan kollektív magatartási normák, minták, megnyilvánulások és
eredmények rendszere, melyeket a szocializáció folyamata közvetít, s melyek vi¬
szonylag stabilak, és a társadalmi csoport összetartására és funkcióképességének
megtartására, környezeti feltételekhez való alkalmazkodására szolgálnak"
Randell több metaforát is használ a kultúra definíciójához, amelyek közül a , szo¬
ciális kötőanyag" (social glue) lett a legelterjedtebb. Értelmezése szerint a vezető
vagy alapító értékeit a csoport tagjai átveszik, ami önfeláldozást vagy akár rajongást
válthat ki, illetve elköteleződést a szervezet iránt."
1! TOMKA 2012, 30. o.
? BALOGH-KAROLINY 2023.
3 BOUTELLIER et al. 2008, 372-391. 0.; idezi BALOGH-KAROLINY 2023.
* BLAHÖ-CZAKÖ-POÖR 2021.
5 SCHERM 1999, 25-30. 0.; idezi BLAHÖ-CZAKÖ-POÖR 2021.
© RANDALL 2004, 123. 0.