emberekhez. Mindez pedig jelentős hatással van rá, nemcsak kognitív szinten, ha¬
nem azokon az emocionális, tudattalan szinteken is, amelyek megélése és reflek¬
táltsága szintén szükséges akár a hitelességét, de akár az egészségét illetően is. Ha
ezt a tudatosan Isten jelenlétében megélt önismereti munkát nem végzi el, akkor
a feldolgozatlanság sodró erővel viszi előre őt a kiégés útján. A lelkészek életét ma
többféle olyan, az önismereti folyamatot segítő terápiás hatású csoport támogatja,
amelyek megtalálhatók nívós egyetemi képzések kínálatában is. Fontos szerepe van a
pszichodrámának, a bibliodrámának, a különféle művészetterápiáknak, a spirituális
önismeretnek. Érdemesnek tartom egy olyan, a segítői, lelkigondozói szerepet meg¬
ismertető és támogató metódust részletesebben megvizsgálni, amely egyetemünk
hallgatói számára releváns fejlesztendő területté válhat, és modellálhatja a Jézustól
kapott, a másikért a másikhoz odahajoló attitűdöt.
Ma már sokféle segítő szakmai képzés sajátja az úgynevezett segítőbeszélgetés¬
diszciplína. A segítő beszélgetés olyan kommunikációs forma, amelynek célja, hogy
támogassa és segítse a másik személyt a problémák megoldásában, az érzelmek fel¬
dolgozásában vagy egyszerűen csak a megértésben. A segítő beszélgetés során a be¬
szélgetés segítő résztvevője aktívan hallgatja a másikat, támogató és megértő légkört
teremt, segít rávilágítani aprobléma, elakadás gyökereire és az esetleges megoldási
lehetőségekre. Fontos, hogy a segítő beszélgetés során a másik személy érezze, hogy
törődnek vele, és hogy segíteni akarnak neki a nehézségek leküzdésében.
A segítő beszélgetés hatékony módszer a lelki egyensúly helyreállításában, kü¬
lönösen olyan emberek számára, akik problémákkal küzdenek, például gyász, há¬
zassági nehézségek vagy magányosság miatt. Ezt a módszert gyakran alkalmazzuk
krízishelyzetben lévő kliensekkel is.
A segítő beszélgetés alapgondolata az, hogy a kliens rendelkezik azokkal az erő¬
forrásokkal, amelyeket felhasználva felismerheti az elakadás okait, megláthatja a
továbblépés lehetőségeit, és elindulhat a megoldás felé. A segítő nem ad tanácsot,
hanem segít megérteni az aktuális probléma okait, hogy a kliens saját maga találhassa
meg a megoldást. A segítő beszélgetés során a kliens és a segítő között , szakértői
2 Néhány könyv és tanulmány a segítő-lelkigondozói beszélgetés módszertanának megismeréséhez:
NOUWEN 2006; TOMCSÄNYI-FODOR 1990; KÖVÄRI 2012; BAUMGARTNER 2003; TRINGER 2022; FA¬
BER-SCHOOT 2002; CSAKY-PALLAVICINI et al. 2003; KLESSMANN 2002; GEEST 2004.