területei két-három elkötelezett, a valóság kontextusával számoló aktív egyháztag
szervezésével fejleszthetők. A kérdés az, hogy ezeket a lelkes önkénteseket miként
lehet megszólítani és az érdeklődésüket folyamatosan fenntartani a közösség iránt.
Az idősebb korosztályok? életére jellemző ma a fokozódó elmagányosodás. A nagy¬
családok széthullásával évszázados rend borult fel, a mindent a profitra feltevő
gazdasági közeg hatásaként a családok aktív, munkaképes felnőttjei az energiáik
határán teljesitenek. Ennek a „kenyszermeghatärozottsägnak” megfelelöen a tär¬
sadalom elengedte az aktiv munkäböl kiszakadök kezet. Nyugdijaskent, sokszor
egyedül élve már nem tudnak valóban jelen lenni a családjuk életében, valódi se¬
gítséget adni a gyermekeknek az unokák segítésében, nevelésében, folyamatos
kompetenciavesztésben vannak. Az egyházközségekben ezzel párhuzamosan több
időt tudnak tölteni, a még meglévő aktivitásuknak megfelelő feladatokat, pozíciókat
vállalhatnak. Nagy segítség ez az egyházközség önkéntes feladatainak ellátásában,
viszont szinte konzerválja a közösség idősebbek által dominált életét. Így az idő¬
sek pozicionálása óhatatlanul kontraproduktívvá válik a korosztályok gyülekezeti
integrációja szempontjából.?
Ez a rövid gondolatmenet csak az általános, korosztályokat érintő gyülekezeti
dinamikába nyújt nagyon vázlatos betekintést. Számtalan más, az emberi életet kí¬
sérő történés, motiváció, dinamika, krízis jelenik meg az egyházközségek életében,
amelyek egyre fokozottabban kívánják az egyéni és közösségi reflexiót. A kommu¬
nikáció megdöbbentő mértékű eszkalálódásával olyan, korábban a családi titkok,
tabutémák világába utalt személyes tartalmak jelennek meg, amelyek feldolgozása
új egyéni és közösségi metodikákat igényel.
À hagyomänyos lelkészkép az idealizält ,prédikälé-tanité-megmondé” attitüddel
már a múlté. Ma nem az elmélyült hallgató-megfigyelő, a megélteket végiggon¬
doló és alkalmazó vagy éppen csupán alkalmazkodó szerepben érzik jól magukat
a gyülekezeti tagok a közösségeinkben. A tradicionális papi-tanító lelkipásztori
szerep kiegészül egy olyan lelkészi vezetői szereppel is, amely magában foglalja a
lelkígondozói, lelki vezetői, közösségépítői attitűdöket is. A jól képzett lelkész, aki