Az eddigiekben a mentor-mentorált összeillésére vonatkozó kutatásokra tekin¬
tettünk rá, a következőkben arról lesz szó, hogy milyen szerepet játszhat ebben
az egymásra hangolódásban, szakmai és személyes kapcsolati térben a reflexió, a
reflektív tevékenység.
Vitathatatlan, hogy minden szakmatanulás, szakmai szocializáció kapcsán alapve¬
tő szerepe van a folyamatos elemzésnek, munkáink újraértelmezéseinek, újragondo¬
lásainak, nemhiába jelenik ez meg a képzési programokban is kiemelt témakörként.?
Talán kevésbé szoktunk ebben kapcsolatalakító, kapcsolatmoderáló lehetőséget is
látni vagy kifejezetten tudatosan élni ezzel. A mentorálás egyik központi kérdése a
mentorált (ön reflexiójának támogatása, illetve az abban való elmélyedés segítése.
Viszont emellett éppoly fontos, hogy ezekre a technikákra úgy is tekinthetünk, mint
a mentori kapcsolatot erősebbé tevő stratégiai eljárásokra. Így tud a párbeszéd, a
tanácsadás, a kompetencia fogalma a reflexió és a mentorálás módszertani és fo¬
galmi körülbástyázása is lenni.
Ha azt a szempontot is mérlegeljük, hogy mind a reflexió szakmai, mind a kap¬
csolati szerepének alapvetően ugyanaz a szemléleti alapja — mégpedig a konstruktív
tanulás, konstruktív együttesség —, akkor ennek a két szerepnek az összefonódása
is vitathatatlan a szakmai-személyes kapcsolatalakulási térben.
A reflexió köznyelvi értelemben megjegyzést, észrevételt jelent, illetve azt, amikor
valaki visszagondol különböző eseményekre, helyzetekre, és azok hatásait értéke¬
li. Sokszor olvasható abban az értelemben is, mint valakinek a gondolataira vagy
cselekedeteire adott külső reakciók, értékelések. Pedagógiai kontextusban inkább
jelent önértékelési aspektusokat, illetve fokuszokat, amikor az egyén a sajat tapasz¬
talatait, gondolatait, érzéseit elemzi.?
A reflektív elemzés kiindulhat konkrét tapasztalatból, a , helyzet kétségéből;
de lehet párbeszédként is tekinteni rá a problémát jelentő (vagy egyszerűen csak
végiggondolt) helyzet és a reflektáló között." A reflektivitás nemcsak a technikák
,Önmagukban való" alkalmazását jelenti, hanem annál jóval többet: a saját magunk¬
ra való figyelem mellett az elemzett területre való fókuszálást is. Lényeges, hogy
22 NAGY 2024, 198. 0.
3 A reflexió sajátos formája a teológiai reflexió, amelyről bővebben olvashatunk e kötetben PÁN¬
GYÁNSZKY Ágnes tanulmányában (2024).
4 SZIVÁK 2003; 2014.