nem találhatja fején a szöget, nem nyerheti meg a vitát, különösen nem a szak¬
értővel szemben. Ha a fiatalok kisgyermekkoruktól kezdve szinte kizárólagosan
ezzel a kerettel találkoznak, hamar leszoknak véleményük kifejtéséről és arról
is, hogy megfogalmazzák kérdéseiket.
2. A tinédzserkor különleges pszichológiai állapot, amelyben az adoleszcens
személy hosszú éveket tölt egy átmeneti állapotban, a , már igen és még nem"
feszültségében. Ennek az életkornak számos embert próbáló kihívása van,
amelyben a fiataloknak egyre nehezebb megőrizniük mentális egészségüket.
Nem csoda, ha visszahúzódnak a felnőttekkel való kommunikációtól, s azt
érezzük, hogy a saját kis belső világukban élnek, amelybe mi nem tudunk be¬
hatolni a teológiai tartalmakkal. Ráadásul a fiatalokat körülvevő kultúra egyre
szekularizáltabb, ami azt jelenti, hogy egyre szélesebb és mélyebb a szakadék
az egyházi-vallásos kultúra és nyelvezet és a fiatalok más területeken tapasz¬
talt életvalósága között.
A magyar köznyelvben a , fiatalok? és az , ifjúság" szóval kétféle értelemben is talál¬
kozhatunk. Érthetjük a fiatal felnőttek korosztályára, akik még nem alapítottak saját
családot (tizennyolc-harmincöt éves korosztály), a besorolás lehet tágabb, például
munkaerőpiaci értelemben a tizenöt-huszonkilenc éves korosztályra értik, és a leg¬
több szociológiai kutatás (például a négyévente zajló Ifjúságkutatás) ezeket a határ¬
vonalakat használja. Érthetjük azonban a , fiatalok" megnevezést a serdülőkorra is.
Ebben a tanulmányban az adoleszcens szakaszban lévőkre fogok koncentrálni, szem
előtt tartva azonban azt, hogy a felnőttség felé vezető út sok szempontból megnyúlt
társadalmunkban (pl. gazdasági függetlenség elérése, kései családalapítás)."
Az adoleszcens szakaszban számottevő változások zajlanak a szervezetben." Az
egyik legszembetűnőbb változás a pubertás, vagyis a felnövekvők szexuális érése,
ezzel párhuzamosan a szexuális érdeklődés és késztetések erősödése. Ez egy hor¬
monok által befolyásolt, nemcsak testi, de nagyon komoly mentális változásokkal is
együtt járó időszak. A másik fontos változás, amely a kognitív képességeket illeti, a
formális logikai műveletekre való képesség, azaz az absztrakt gondolkodás kezdetei.
Amennyiben a megelőző kognitív fejlődés rendben zajlott, tizenkét-tizenhárom éves
7 A kutatások egy másik kategóriacsoport mentén, az ún. generációs megközelítésben is folynak. Ez
alapján a jelenlegi fiatalok csoportja nagyjából megfeleltethető a Z generációnak (14—28 évesek), de
ezek az életkori határok a generációkutatásban nincsenek kőbe vésve. Lásd VÁGÓNÉ UGRÓ 2022.
§ KÓSA 2005, 399—400. o. alapján foglalom össze a legfontosabb változásokat.