OCR Output

Keywords: youth ministry / youth theology / adolescence

Huszonkét évvel ezelőtt, az érettségit követően lettem tagja egy egyetemi MEKDSZ¬
bibliakörnek. Evangélikus lelkészgyerekként egész életemet gyülekezeti közegben
éltem le, evangélikus gimnáziumban érettségiztem, de amit ebben a diákkörben
tapasztaltam, az teljesen ellentmondott minden korábbi egyházi élményemnek.
Ezek a tizennyolc-huszonhárom éves fiatalok lelkészi felügyelet nélkül olvasták és
tanulmányozták a Bibliát, beszélgettek róla, teologizáltak. Ebben az intellektuális
és spirituális közegben jutottam én magam személyes hitre húsz éve. A Magyar
Evangéliumi Keresztyén Diákszövetség 1904-ben, százhúsz éve alakult egy olyan
időszakban, amikor egymást érték a különböző belmissziós és ifjúsági szervezetek,
azonban ezek többsége egy része nem indult újra a rendszerváltás után, vagy pedig
tagságában nem tudott megújulni. A MEKDSZ viszont stabil tagsággal rendelkezik,
és mindig képes megszólítani az egyetemista generációkat. Vajon mi a MEKDSZ
titka, és mi az, amit az evangélikus ifjúsági órák vagy a gimnáziumi hittanok nem
tudtak nyújtani? Meggyőződésem, hogy a kulcs az ifjüsägteolögiänak is nevezhetö
jelenség, amelynek lényege, hogy megengedjük a fiataloknak, hogy a , maguk mód¬
ján" beszéljenek Istenről, anélkül, hogy a hitvallásra, az akadémiai teológiára vagy a
Szentírásra hivatkozva eltiltanánk őket a tanulásnak ettől az intenzív lehetőségétől.
Bár egy alulról szerveződő diákszervezetnek alapvetően mások a lehetőségei, mint
egy egyháznak vagy gyülekezeti hálózatnak, érdemes ezt az ifjúságteológiai aspek¬
tust körüljárnunk abból a szempontból, hogy mi az, amit iskolai hitoktatásunk vagy
a gyülekezeti konfirmációs és ifjúsági munka során hasznosítani tudunk.
Tanulmányomban kitekintést teszek az ifúságteológia bibliai előzményeire, ezt
követően a serdülőkor legfontosabb pszichés sajátosságaival ismertetem meg az olva¬
sókat, majd megkísérlem definiálni az ifjúságteológiát, végül arra térek ki, hogy mely
területeken hasznosítható ez a szemlélet a mi mai magyar egyházi valóságunkban.

, Senki meg ne vessen ifjú korod miatt, hanem légy példája a hívőknek beszédben, ma¬
gaviseletben, szeretetben, hitben, tiszta életben. Amíg megérkezem, legyen gondod a
Szentírás felolvasására, az igehirdetésre, a tanításra. Ne hanyagold el a benned levő
kegyelmi ajándékot, amelyet prófécia által kaptál a vének kézrátételével. Ezekkel tö¬
rődj, ezekkel foglalkozz, hogy előrehaladásod nyilvánvaló legyen mindenki előtt. Le¬
gyen gondod önmagadra és a tanításra, maradj meg ezek mellett, mert ha így cselek¬
szel, megmented magadat is, hallgatóidat is." (1Tim 4,12—16)