OCR Output

vun

korábban is jó hírű volt, így az evangélikus pedagógusokat szívesen alkalmazták
az állami iskolákban is." Az állami tanítói fizetés , biztonságos jellegénél, rendsze¬
rességénél fogva vonzó volt a fizetésüket többféle forrásból és többféle formában
(készpénz, termények, föld stb.), de meglehetős esetlegességgel megkapó, nem
állami alkalmazott többség számára"? Az evangélikus iskolákban ebből is fakadó
pedagógushiányra adott egyik kreatív kezdeményezés az volt, hogy a harmadéves
lelkész szakos hallgatókat is kötelezték hitoktatási gyakorlatra és pedagógiai vizsga
letételére nemcsak azért, hogy saját hittanóráikat megfelelő módon tartsák, hanem
azért is, hogy szükség esetén akár tanítóként is bevethetőek legyenek."

Eötvös József 1871-ben bekövetkezett halála után lassult a magyar népoktatás
fejlesztése. De az 1893-ban bevezetett állami fizetéskiegészítés? az evangélikus
népiskolák tanítói helyzetét is stabilizálta.

Apróbb, de az evangélikus iskolákban is jelentős változás, hogy 1879-től vala¬
mennyi népoktatási intézményben kötelező tantárgyként bevezették a magyar
nyelvet. , Az 1907-ben, Apponyi Albert minisztersége alatt kiadott törvény pedig a
nemzetiségi egyházi iskolák államsegélyét ahhoz a feltételhez kötötte, hogy a tanu¬
lók a negyedik osztály elvégzése után magyar nyelven — írásban és szóban - alap¬
szinten helyesen ki tudják magukat fejezni"? A magyar nyelv államnyelvvé tétele
és széles körű terjesztése egy soknemzetiségű polgári államban indokolt törekvés
volt, ugyanakkor a századforduló táján a többnyire nemzetiségek lakta területeken
a millennium jegyében ezer új állami népiskola létesítése" nem tűnik a nemzeti¬
ségekkel szemben tapintatos lépésnek. A folyóirat szerkesztői ugyanakkor erre a
kihívásra is igyekeztek a tapasztalatok megosztásával választ adni."

A Károlyi-kormány egy demokratikus polgári állam létrehozása során minden
polgára számára biztosítja a világnézeti, vallási és politikai szabadságot. A tan¬
kötelezettséget 1818-ban tizennégy éves korra emelték, hangsúlyozták a képzés
gyakorlatiasabbá tételének szükségességét, a rászoruló tanulókat pedig szociá¬
lis segélyben részesítették. A pedagógusok fizetését felemelték, ezáltal az elemi
népiskolai tanítók helyzete jelentősen javult, hiszen , besorolva őket az állami
hivatalnokok közé megnyitották a szabályszerű előrehaladás lehetőségét" szá¬

35 SZABOLCS 2001, 44. 0.

36 NAGY 2001, 28. o.; Evangélikus Népiskola 1889, 286. o.
37 Evangélikus Nepiskola 1889, 31. 0.

38 NAGY 2001, 24—25. 0.

39 MESZAROS—PUKANSZKY—NEMETH 2000, 357. 0.

Uo.

# Evangélikus Népiskola 1909, 107-110. 0.