OCR Output

A folyóirat szerzői és szerkesztői tanítók, tanárok, lelkészek, egyetemi oktatók
voltak." A lapszámokban valóban rendre helyt kaptak a pedagógiai, pszichológiai,
valláspedagógiai és filozófiai tanulmányok, fordítások, oktatási segédanyagok, tan¬
tárgy-pedagógiai ajánlások, iskolai áhítat- és ünnepi műsortervek mellett levelező
és hirdetési rovatok, a Tárcza rovatban pedig beszámolók kül- és belföldi peda¬
gógiai konferenciákról, lapszemle és könyvajánlók, valamint versek, anekdoták is.
A kifejezetten színes tartalom bővelkedik a gyakorlati problémafelvetésekben, va¬
lamint számos pedagógiai újításról vagy éppen a tanítók hol központilag elrendelt,
hol inkább személyes meggyőződésből fakadó társadalmi felelősségvállalásáról is
olvashatunk. A cikkekhez vagy az aktuális nehézségekhez fűzött kommentároknak
és a személyes vélemények ütköztetésének is valóban teret adnak a szerkesztők,"
sőt a kezdeti években rendszeresen bátorítják az olvasókat az anyagi felelősség¬
vállalás mellett tartalmi hozzájárulásra is. Az élénk párbeszédre hívó szerkesztői
szándék és a lap ennek megfelelő felépítése kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy egyes
központi témákat alaposan szemügyre vehessen a mai kutató, de arra is, hogy diak¬
rón vizsgálat során a pedagógusok helyzete változásainak tükreként is tekintsen a
publikált írásokra.

Mivel tanulmányom készítésekor minél többféle, a jövőben alaposabb vizsgálatra
is érdemes szempont feltárására törekedtem, úgy döntöttem, hogy az első világ¬
háború kezdetéig terjedő időszakból az elsőtől kezdve minden ötödik évfolyam
összes lapszámát megvizsgálom, és így emelem ki a tanulás és hit kapcsolata vo¬
natkozásában jelentős gondolatokat a többnyire praktikus kérdéseket keresztyén
megalapozással megválaszoló, reflektív részleteket is tartalmazó írásokból.

Nagy Mária idézett cikke is azon jelentős neveléstörténeti közlemények sorát gyara¬
pítja, amelyek a 21. század első évtizedeiben komoly előrelépést tettek a 19. század
végi és a 20. század eleji néptanítók működésének feltárásában és bemutatásában.
A rendelkezésre álló — döntően korabeli pedagógiai folyóiratok és segédkönyvek
mint források kutatásán, valamint tanügyi adatok szociológiai vizsgálatán alapuló

9 Külön kutatást érdemelne a tanítónő kollégák mint szerzők hiánya, de a tanítónők szerepének,
sajátos kihívásainak a vizsgálata is a kevés erre vonatkozó utalás számbavételével.

" Például az Evangélikus Népiskola 1909. májusi lapszámában egymás mellett közöl a , sociálizmus"
ellen és mellett érvelő cikkeket. Hosszas vita bontakozik ki például 1914. őszén a tanítói életfolytatás
nehézségei kapcsán is.