OCR Output

Keywords: rural school teachers / innovation / reflection / pedagogy / community

Nagy Mária Magyar tanító 1911-ben című írása! izgalmas bepillantást nyújt a 20.
század elején munkálkodott tanítók és iskoláik világába. A statisztikai adatokra és
folyóiratszövegekre építő tanulmány összegzésében megválaszolatlan kérdések sora
hív további kutatásra:

, Vajon hányan hallottak közülük a Gyermektanulmányi Társaságról? Hányan észlelték
a szakmájukat fenyegető szociális nyugtalanságot, a lelkükért folyó politikai harcot?
Hányan vettek részt a szakmai élet társas eseményeiben, vagy akár olvasták az azok¬
ról szóló híradásokat? Hányat érintett meg közülük az új, modern, gyermeklélektani
megközelítésű nevelési szemlélet? Hányan követték munkájukban (tudatosan vagy
akár kevésbé tudatosan) a gyakorlatias, cselekedtető iskola szellemiségét? Ezekre és
az ezekhez hasonló kérdésekre sem statisztikai adataink, sem a vizsgált forrásokban
ránk maradt információk nem tudnak választ adni"?

A néptanítók saját lapjaikban közölt írásai, ha nem is alkalmasak arra, hogy a feltett
kérdésekre kimerítő választ adjanak, mégis további fontos adalékokkal szolgálhat¬
nak a kor iskolái és a bennük folyó nevelőmunka megismeréséhez. Az Evangélikus
Népiskola című folyóirat, amelyet az egyetlen korabeli evangélikus pedagógiai ha¬
vilapként tartottak számon;? a tudományos kutatás számára is értékes és egyelőre
kevéssé felfedezett forrás, amelynek számos írása egykori tanítók ma is izgalmas
szakmai reflexióját rejti.

Tanulmányomban jelen kötet terjedelmi korlátaira és tartalmi fókuszára tekintet¬
tel csak néhány érdekességet emelek ki a hit és a tanulás kapcsolatára vonatkozóan
a rendelkezésre álló anyagból, bízva abban, hogy egy korábbi történelmi korszak
,sSzövegtanúi" mai kontextusunkban is tanulsággal szolgálhatnak. A hivatkozásban
a Hungaricana oldalain és a nyomtatott folyóiratokban is könnyebb visszakeresés
érdekében egyszerűen a folyóirat adott évfolyamán belüli oldalszámokat jelzem.
A szerzők személye jelen problémafelvető írásomban kevésbé központi jelentőségű,
ezért mellőztem a megjelölésüket. A kiemelt gondolatok ugyanakkor sajátos tanuló

! NAGY 2006, 33-48. o.
2 Uo. 47. 0.
3 Evangélikus Népiskola 1894, 1. 0.; 1909, 151. o.