, Az atyák egyértelműen érzik, mire van szüksége a kérdezőnek ahhoz, hogy az igaz¬
sághoz hatoljon, hogy Istennel találkozzon, és kiszolgáltassa magát Istennek. Egyetlen
gyakorlat vagy az élet két vagy három aspektusa az, amire a szerzetesnek figyelnie kell.
Ha következetesen ezek szerint él, akkor belül tovább fog haladni ezen az úton, meg
fogja érteni, kicsoda Isten, és azt, hogy mi az élet értelme. Egy gyakorlat hosszú időn
keresztül való követése elég ahhoz, hogy átváltozzon általa. Szembesíti saját határai¬
val, felfedi tehetetlenségét, hogy végül Isten számára feltörje. Ha ennek a gyakorlatnak
látszólag semmi köze nincs is Istenhez, mégis Isten titkát fogja számára felfedni!"
Válasz szimbolikus cselekedettel
Mivel a pusztai atyák nem szívesen beszélnek — és még kevésbé szívesen vitatkoz¬
nak -—, a kérdésekre gyakran nem szavakkal, hanem olyan furcsa tettekkel válaszol¬
nak, amelyek sokkal többet mondanak, mint bármilyen elméleti tanítás. Jó példa
erre Mózes abba szimbolikus cselekedete:
„Szketiszben vétkezett egy testvér. Gyűlést tartottak ezzel kapcsolatban, és elküldtek
Mózes abbáért. Ő azonban nem akart jönni. Erre a pap ezt a parancsot küldte neki:
, Gyere, mert a nép vár téged!ix Mózes felkelt és elment. Fogott egy átlyuggatott kosa¬
rat, megtöltötte homokkal, és a vállára vette. A testvérek elé mentek, és ezt mondták
neki: »Mi ez, atyam?« Az öreg ezt válaszolta nekik: »Ezek a büneim. Elfolynak mö¬
göttem, én pedig nem látom őket, ma pedig azért jöttem, hogy idegen bűnök felett
ítélkezzem.x Amikor ezt hallották, semmit sem mondtak a testvérnek, hanem meg¬
bocsátottak neki!
Mózes távolmaradása az ítélethozó gyűlésről már önmagában is tanítás. Ezt azonban
a közösség nem értette és nem hallotta meg. Csakis feljebbvalója kifejezett paran¬
csának engedelmeskedve hajlandó megjelenni a tanácskozáson. A más felett való
ítélkezéssel szembeni ellenállását ezért Mózes láthatóvá teszi. A gyűlés felé haladva
a kosárból elfolyik mögötte a homok. Ezzel mutatja be, hogy a szerzetesnek nem
kell a társa mögé néznie, csakis a testvért kell látnia.
27 GRÜN 1991, 26. o.
28 AP 496. Az atyák tanításában központi szerepet játszik a másik ember megítélésétől való tartózkodás.
Makáriosz atya egyik tanítványának, aki megkérdezte tőle, mit tegyen, ezt a választ adta: , Senkivel ne
tegyél rosszat, és senkit ne ítélj el! Erre figyelj, és élni fogsz." Idézi GRUN 1991, 26. o.