,Mit tegyek?" , Mondj egy igét!" Leggyakrabban ezekkel a kérdésekkel fordulnak a
tanácsot kérő fiatalabb vagy a lelki útjukon elakadt idősebb szerzetesek azokhoz
az öregekhez, akiknek tanításait Az atyák mondásai (Apophthegmata Patrum! cí¬
men fennmaradt gyűjtemény? őrzi. A késő antik kor keresztény lelkiségének ez a
lenyomata a 3—5. századi Krisztus-követők legbenső spirituális történéseibe enged
betekinteni. A gyűjtemény Isten jelenléte megélésének eleven lenyomata, amelyből
olyan mélységes isten- és emberismeret és olyan tiszta bölcsesség sugárzik, amely a
mai napig újra és újra forrásul szolgál a későbbi korok azon keresztényei számára,
akik az Istennel való élet egyszerű, praktikus útját keresik. Az atyák mondásainak
titka — írja Manfred Seitz — , nem valamiféle ideál, amelyet nem képes utolérni az
ember, hanem az az apostoli értelemben vett példaadás (1 Tim 1,16), amely azt raj¬
zolja ki, amit majd mások máshogy valósíthatnak meg. Így értelmezve a monasztikus
[szerzetes - P S.] a mindenki számára szóló keresztény egzisztencia kirajzolódása"?
Az utóbbi években a protestáns teológia faggatja igen élénken a pusztai atyák
és anyák világát és életmódját. Arra a kérdésre, hogy mit várnak a velük való
szellemi-teológiai párbeszédtől, a kutatók leplezetlen nyíltsággal így válaszolnak:
»...istenkapcsolatunk elmélyiilését, szellemi és lelki életiink gazdagodäsät a hetköz¬
napokban!" Úgy tűnik, a sivatag lelkiségének szavai fittyet hánynak a majd kétezer
év távolságra, teret és időt átlépve, ma is közvetlenül elérik a kérdezők szívét. En¬
nek oka a sivatagi remeték csendes életének autentikussága. Szavaik nem elvont
elméletek bemutatására szolgálnak, teológiájuk nem üres elefántcsonttorony¬
építmény. Életük és szavaik mély tapasztalatiságot tükröznek. Tapasztalatuk teszi
őket olyan nyitott példává, amely Krisztus követésének az itt és mostban történő
megvalósításra ösztönöz.
Ebben a tanulmányban a velük folytatott teológiai párbeszéd egyik legfontosabb
! Vö. MILLER 1986. (Az alábbiakban AP rövidítéssel hivatkozom a kötetre a jegyzetekben. A hivat¬
kozásokban megadott számok az apoftegma sorszámát, és nem a könyv oldalszámát jelzik. A magyar
fordítások, amennyiben máshogy nem jelzem, tőlem származnak. — P §.)
? Már az atyák életében szájról szájra terjedtek és hagyományozódtak tanításaik, amelyeket később
ismeretlen szerkesztők különböző szempontok szerint gyűjtöttek össze és rendszereztek. A legismertebb,
az atyákat ábécérendben felsoroló görög gyűjtemény A szent öregek könyve, amelynek keletkezését az
5. század végére teszik a kutatók (vö. NYSSEN 1986, 9. o.). Később született egy, a lelki élet tematikái
szerint haladó gyűjtemény szintén görög nyelven, amely 538 és 555 között jutott el nyugatra, és terjedt
el latin fordításban A paradicsom könyve néven (vö. BAÁN 2020—2022, 1: 13. 0.).
3 SEITZ 1994, 83. 0.
* SCHULZ—ZIEMER 2010, 17. 0.