OCR Output

+ Az ariél Ez 43,15-ben talán inkább hozható kapcsolatba a kerubokkal. A kerub
szó a héber krb (közelít) gyökből is levezethető. Ugyanakkor a kerub kifejezés
az akkád karúbu szóval rokon, amelynek jelentése: "nagy; "hatalmas; és talán
szinonimája az akkád sédunak, amia szárnyas bikát jelöli. Az ariél is előfordul
az Ószövetségben "nagy; "hatalmas? jelentésben, ráadásul feltűnően sokszor
transzjordániai kontextusban."

e A két álláspont ugyanakkor egyesíthető. Több mint elgondolkodtató ebből a
szempontból az Ez 10,2 szöveghely. Ebből kitűnik, hogy a Jahve trónját alkotó
kerubok között tűz égett, alattuk pedig parázs gyűlt össze. Így az ariél a ke¬
rubtrónnak, azaz a Szekérnek a szinonimája lehet.

s Hagyományosan persze a szövetség ládáját, vagyis a frigylädät szokas a lätha¬
tatlan Isten trónjának tartani. Noha ez is csak logikai levezetés, és a frigyláda
elsősorban a törvények tárhelye, ebből a szempontból szimbóluma a szövet¬
ségnek, úgy gondolom, nem kizárható, hogy a frigyláda és az ariél is Isten
trónja legyen. Az egyik egy sajátosan az Egyiptomból kivonuló héberekhez
kapcsolódó hagyomány és szimbólum, a másik pedig az akár a vaskor előtt is
Levantéban élt népesség kultúrkörébe tartozik. Ezenkívül frigyládából csak
egy van, míg ariélből több is.

e Az nem meglepő, hogy a vaskorban Jahvénak nem csak egyetlen temploma és
ezzel együtt nem csak egyetlen trónja létezhetett. Jeremiásnál továbbá azt ol¬
vassuk, a templom újjáépítésekor a frigyládát nem szükséges újból elkészíteni.
Akkor már , /sJenkinek nem jut többé az eszébe, nem is gondolnak rá, nem fogják
sajnálni" (Jer 3,16; SZIT). Érdekes viszont, hogy Jahve a frigyládán is kerubok
között helyezkedik el, akárcsak az ariélen. Ebből a szempontból a frigyláda
mint trón szimbolikája hasonló az ariéléhez.

e Következtetés: az ariél nem egyszerűen oltártűzhely, hanem istentrónus, ame¬
lyen vaskori levantei istenek foglaltak helyet. Jahve valószínűleg láthatatlan
formában, de ott volt.

Ebből is láthatjuk, hogy a bibliafordítás nem csupán nyelvészetből és szótá¬
razásból áll, bár abból is. Nehéz, de szép és izgalmas intellektuális utazás. Nem
csoda, hogy az ariél szó ilyetén értelmezése korábban nem vetődött fel, hiszen
szükséges volt hozzá a társtudományok addig nem látott fejlődése. Ahhoz,
hogy erre az eredményre jussak, számos modern tudományág eredményeinek
interdiszciplináris vizsgálatára, szintézisére volt szükség. Felhasználtam emel¬
lett nagyon ősi biblikus hagyományokat is, mint a Jonatán-targum vagy Rási
kommentárja.

2 V6. BROWN et al. 2005, 72. o.