Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000110/0000

Teológia és tanulás: a változás lehetősége. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötete

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Title (EN)
Theology and Learning: the Possibility of Change
Field of science
Teológia / Theology (13036), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Teológia és…
Type of publication
tanulmánykötet
022_000110/0077
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 78 [78]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000110/0077

OCR

nítunk. Egy olyan tantárgy, amely több ezer éves hagyományanyagot vesz alapul a tananyagához, s amely erőteljesen épít a megelőző közösségek aprólékosan kiérlelt tanításaira, vajon valóban számításba tudja venni a mai diákok egyéni képzelőerejét? Valóban számításba veheti azt? Ha valóban biblikus szemlélettel érkezünk a hitoktatáshoz, akkor a válaszunk nemcsak az, hogy figyelembe tudja venni, hanem az, hogy határozottan épít rá. Walter Brueggemann szerint éppen a képzelet kapcsa, a képzelet összekötő eleme (copula of imagination) ? teszi lehetővé a hitkérdések terén is a tanulást. Brueggemann a Jordánon való átkelést (Józs 4) említi az egyik legjellemzőbb példának erre.? Miután a nép száraz lábbal kel át a Jordánon (Józs 3,14—17), Józsué tizenkét követ hozat ki a Jordán medréből, majd felállíttatja a köveket Gilgálban, s ezt mondja: ,Ha egy nap gyermekeitek majd megkérdezik atyáikat, mit jelentenek ezek a kövek, ezt a magyarázatot adjátok gyermekeiteknek: Itt szárazon kelt át Izrael a Jordánon, mert az Ur, a ti Istenetek kiszárította előttetek a Jordán vizét, míg át nem keltetek, ahogyan az Úr, a ti Istenetek a Sás-tengerrel tette: kiszárította előttünk, míg át nem keltünk, hogy a föld népei megtudják, milyen hatalmas az Úr keze, s magatok is minden időben féljétek az Urat, a ti Isteneteket. (Józs 4,21—25; SZIT)" Már azok a gyermekek is messze vannak a kivonulás élményétől és tapasztalatától, akik Józsuéval kelnek át a Jordánon, hiszen egyikőjük sem élt még az Egyiptomból való szabadulás idején. Hát még azok, akik majd a későbbi korokban felteszik a kérdéseiket! Már a Józsuéval átkelők sem tudják, pontosan hogyan vezette át Isten a népet a tengeren, hiszen nem voltak jelen (vö. 4Móz 14), csupán a szüleik vagy nagyszüleik elmeseleseböl ismerik. Megis kepet kaphatnak röla az „ahogyan”-böl. Ez az egyszerű vonatkozó névmás teremt lehetőséget a tanulásra: az , ahogyan" nem konkrét, nem empirikus, nem induktív, de nem is deduktív magyarázat. Józsué nem ad leírást arról, hogyan kelt át a nép Mózessel a tengeren. Nem mondja meg a hogyant és a mikéntet, nem diktál jegyzetet, nem ír elemzést, nem ad mintát, nem készít hozzá szemléltető ábrát, nem biztosít történelmi adatokat, amelyeket könnyű lenne reprodukálni a tanulóknak. Ellenben olyan tanulási lehetőséget kínál, amelyben a hallgatóság minden tagjának benne lehet a szabadulásélménye a Jordánon való átkelésről, az élmény kézzelfoghatóságát pedig a kövek látványa jelenti majd. 32 BRUEGGEMANN 2008, 408—410. 0. 33 Uo. 409. 0. 34 Mas forditasokban: ,...a miképen cselekedett vala az Ur” (Jözs 4,23; Karoli); »igy cselekedett Istenetek, az Ur...’ (Jozs 4,23; RUE); ».. ugy, mint ahogy egykor a Vorés-tengerrel cselekedett...” (J6zs 4,23-24 — Kaldi-Neovulgata).

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1926 px
Bild Höhe
2693 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.24 MB
Permalink zum JPG
022_000110/0077.jpg
Permalink zur OCR
022_000110/0077.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu