OCR Output

nítunk. Egy olyan tantárgy, amely több ezer éves hagyományanyagot vesz alapul a
tananyagához, s amely erőteljesen épít a megelőző közösségek aprólékosan kiérlelt
tanításaira, vajon valóban számításba tudja venni a mai diákok egyéni képzelőerejét?
Valóban számításba veheti azt? Ha valóban biblikus szemlélettel érkezünk a hit¬
oktatáshoz, akkor a válaszunk nemcsak az, hogy figyelembe tudja venni, hanem az,
hogy határozottan épít rá. Walter Brueggemann szerint éppen a képzelet kapcsa,
a képzelet összekötő eleme (copula of imagination) ? teszi lehetővé a hitkérdések
terén is a tanulást. Brueggemann a Jordánon való átkelést (Józs 4) említi az egyik
legjellemzőbb példának erre.? Miután a nép száraz lábbal kel át a Jordánon (Józs
3,14—17), Józsué tizenkét követ hozat ki a Jordán medréből, majd felállíttatja a kö¬
veket Gilgálban, s ezt mondja:

,Ha egy nap gyermekeitek majd megkérdezik atyáikat, mit jelentenek ezek a kövek, ezt
a magyarázatot adjátok gyermekeiteknek: Itt szárazon kelt át Izrael a Jordánon, mert
az Ur, a ti Istenetek kiszárította előttetek a Jordán vizét, míg át nem keltetek, ahogyan
az Úr, a ti Istenetek a Sás-tengerrel tette: kiszárította előttünk, míg át nem keltünk,
hogy a föld népei megtudják, milyen hatalmas az Úr keze, s magatok is minden időben
féljétek az Urat, a ti Isteneteket. (Józs 4,21—25; SZIT)"

Már azok a gyermekek is messze vannak a kivonulás élményétől és tapasztalatától,
akik Józsuéval kelnek át a Jordánon, hiszen egyikőjük sem élt még az Egyiptomból
való szabadulás idején. Hát még azok, akik majd a későbbi korokban felteszik a
kérdéseiket! Már a Józsuéval átkelők sem tudják, pontosan hogyan vezette át Isten
a népet a tengeren, hiszen nem voltak jelen (vö. 4Móz 14), csupán a szüleik vagy
nagyszüleik elmeseleseböl ismerik. Megis kepet kaphatnak röla az „ahogyan”-böl.
Ez az egyszerű vonatkozó névmás teremt lehetőséget a tanulásra: az , ahogyan"
nem konkrét, nem empirikus, nem induktív, de nem is deduktív magyarázat. Józsué
nem ad leírást arról, hogyan kelt át a nép Mózessel a tengeren. Nem mondja meg a
hogyant és a mikéntet, nem diktál jegyzetet, nem ír elemzést, nem ad mintát, nem
készít hozzá szemléltető ábrát, nem biztosít történelmi adatokat, amelyeket könnyű
lenne reprodukálni a tanulóknak. Ellenben olyan tanulási lehetőséget kínál, amely¬
ben a hallgatóság minden tagjának benne lehet a szabadulásélménye a Jordánon
való átkelésről, az élmény kézzelfoghatóságát pedig a kövek látványa jelenti majd.

32 BRUEGGEMANN 2008, 408—410. 0.

33 Uo. 409. 0.

34 Mas forditasokban: ,...a miképen cselekedett vala az Ur” (Jözs 4,23; Karoli); »igy cselekedett Istenetek,
az Ur...’ (Jozs 4,23; RUE); ».. ugy, mint ahogy egykor a Vorés-tengerrel cselekedett...” (J6zs 4,23-24 —
Kaldi-Neovulgata).