sem jöhet énhozzám, ha nem vonzza őt az Atya, aki elküldött engem. Én pedig fel¬
támasztom azt az utolsó napon. Meg van írva a prófétáknál: , És mindnyájan Istentől
tanítottak lesznek? Aki az Atyára hallgatott, és tőle tanult, az mind énhozzám jön?
(Jn 6,44—45)
Az Atya és a Fiú végtelenül bensőséges kapcsolatának misztériumát Jánosnál az
,ismeret" fejezi ki: , Én vagyok a jó pásztor, én ismerem az enyéimet, és az enyéim
ismernek engem, ahogyan az Atya ismer engem, én is úgy ismerem az Atyát, és én
életemet adom a juhokért!? (Jn 10,14-15) „Sem engem nem ismertek, sem az én
Atyámat: ha engem ismernétek, Atyámat is ismernétek" (Jn 8,19) — mondja Jézus
farizeus vitapartnereinek, majd hasonlóképpen később Tamásnak és Fülöpnek:
,Ha ismernétek engem, ismernétek az én Atyámat is: mostantól fogva ismeritek
őt, és látjátok őt. [...] Aki engem lát, látja az Atyát! (Jn 14,7.9) A tanítványok kap¬
csolati jellegű istenismerete végül magának az örök életnek a szinonimájává lesz:
, Az pedig az örök élet, hogy ismernek téged, az egyedül igaz Istent, és akit elküldtél,
Jézus Krisztust? (Jn 17,3) Az Isten megismerésére eljutó értelmet Krisztus adja:
,De tudjuk, hogy eljött az Isten Fia, és értelmet adott nekünk, hogy megismerjük az
Igazat, és ezért vagyunk az Igazban, az ő Fiában, Jézus Krisztusban. Ő az igaz Isten
és az Orok élet” (1Jn 5,20) Lathatjuk itt a Pálnál is oly hangsúlyos , Krisztusban lét"
gondolatát. Ugyanakkor ismét csak nem valamilyen elvont fogalmi absztrakcióról,
hanem nagyon is konkrét gyakorlati valóságról van szó, mely a szinoptikusoknál
látottakkal tökéletesen megegyezik:
s Abból tudjuk meg, hogy ismerjük őt, ha megtartjuk az ő parancsolatait. Aki azt
mondja, hogy ismeri őt, de nem tartja meg parancsolatait, az hazug, és abban nincs
meg az igazság, aki pedig megtartja az ő igéjét, abban igazán teljessé lett az Isten sze¬
retete. Ebből tudjuk meg, hogy őbenne vagyunk. Aki azt mondja, hogy őbenne marad,
annak magának is úgy kell élnie, ahogyan ő élt. (1Jn 2,3—6)
János e parancsolatok lényegét a Krisztus által adott új parancsnak (Jn 13,34-35)
megfelelően és ismételten az istenismeret összefüggésében ekképp foglalja egybe:
, Szeretteim, szeressük egymást, mert a szeretet Istentől van, és aki szeret, az Isten¬
től született, és ismeri Istent; aki pedig nem szeret, az nem ismerte meg Istent, mert
Isten szeretet? (1Jn 4,7—8)