OCR
egész emberének növekedésére és felkészítésére irányuljanak. Ez először is azt jelenti, hogy oktatási programjainknak tudatosan elő kell segíteniük a hallgató lelki formálódását. Olyan lelki fejlődésre kell törekednünk, amelynek középpontjában a Krisztus iránti teljes elkötelezettség áll, és amelyet a Lélek ereje fokozatosan az élet minden területére kiterjeszt. Ugyanannyi időt, gondosságot és szerkezeti kialakítást kell szentelnünk az ilyen típusú növekedés elősegítésére, mint amennyit készséggel és indokoltan biztosítunk a kognitív fejlődésre. Ez másodsorban azt is jelenti, hogy programjainknak elő kell segíteniük a keresztény vezetés gyakorlati készségeinek elsajátítását. Többé nem szabad ezeket a készségeket csak tantermi keretek között tanítanunk. Be kell építenünk oktatási intézkedéseinkbe és követelményeinkbe egy irányított gyakorlati terepgyakorlatot, amely pontosan azokat a készségeket oktatja, amelyeket a hallgatónak a program befejezése után a szolgálatban kell majd alkalmaznia. Megfelelően felügyelt és ellenőrzött lehetőségeket kell biztosítanunk a gyakorlati szakmai tereptapasztalat megszerzésére. Oktatási programjainkban a gyakorlati és a lelki dolgokat össze kell vegyítenünk a tudományosakkal, és így Isten egész emberét fel kell készítenünk a szolgálatra. Ezt Isten kegyelmével kell elérnünk"? Az elmúlt évtizedekben a gyakorlati teológia mint tudományág identitás- és útkeresésében egyre nagyobb figyelemmel fordult a hit megvalósulásának kérdése, azaz a ,megtestesült" keresztény hit felé. A gyakorlati teológia fogalma" kibővült, és túlmutat a lelkészképzésben tanított gyakorlati teológiai stúdiumokon, jóval tágabb öleléssel tekint a hitnek az egyéni életében és a közösségi térben történő megvalósulására." A gyakorlati teológia így egyszerre normatív és eszkatológiai fókuszú: nem csupán rögzíti, hogyan történik a hit megélése és gyakorlata, hanem segíti is ezt a gyakorlatot Isten országának megvalósulása felé." Ez a ,hídszerep" is szükségessé teszi, hogy a teológiai képzés és az egyházi szolgálat egymással összefüggő egységet alkossanak, és erőteljesebb kölcsönhatással legyenek egymásra. 2 OTT 2013, 24. 0. B Miller-McLemore a gyakorlati teológiához a következő négy jelentéstartalmat rendeli: 1. A hívők tevékenysége, akik a mindennapok során igyekeznek reflektív hitéletet folytatni. 2. A teológiai képzésben a lelkészi gyakorlatra összpontosító képzési terület. 3. A teológia és a hitmegélés megközelítési módja. 4.. Tudományos diszciplína, amelyet a tudományos kutatók folytatnak e három célkitűzés megvalósítása érdekében. MILLER- MCLEMORE 2012, 106. 0. 4 Uo. 101-103. 0. 15 Uo. 103. 0.