Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000110/0000

Teológia és tanulás: a változás lehetősége. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötete

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
Theology and Learning: the Possibility of Change
Field of science
Teológia / Theology (13036), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Teológia és…
Type of publication
tanulmánykötet
022_000110/0032
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 33 [33]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000110/0032

OCR

nalizmus korában az érzésekre hivatkozó Schleiermacher hatását gyanítjuk, akinek a gondolkodásában azért mégis megtalálható a tanulás momentuma, amennyiben azt kívánja feléleszteni, tudatosítani, fejleszteni, ami benne van az emberben. A 20. század teológiai megújulása az emberben szunnyadó természetessel szemben a törést és a döntést hangsúlyozta, a bibliai elbeszélésekkel és kánonnal szemben pedig komolyan foglalkoztatta a történelmi hitelesség kérdése. Az utóbbit hangsúlyozva ennek a kornak az igehirdetői mintha azt mondták volna: itt állok, hogy tolmácsoljam a kétségeimet. Valójában azonban mégsem a tagadás, hanem az igazságról való megbizonyosodás vágya hajtotta őket, vagyis a tanulás, a növekedés, a hitelesség. Általános értelmében használtuk itt a teológia szót: a hit gondolkodása, gondolkodás a hitről. Ugyanígy teszünk, amikor most alapvetően a teológia három szintjéről beszélünk. Az egyik a teológia kutatása és előadása akadémiai szinten, amelynek rendeltetése az egyházi szolgálatra való felkészítésen kívül, hogy a hitügyét és szempontját képviselje a tudományok világában, és párbeszédet folytasson azok képviselőivel. A másik a felkészítés a felsőfokú tanulmányokkal felvértezett mindennapos egyházi szolgálatra: igehirdetésre, tanításra, lelkipásztorolásra és arra, hogy a lelkész képes legyen párbeszédre vagy vitára a hitről, akár egyházi szervezés keretében, akár spontán testvéri beszélgetés és vigasztalás során, amint a Schmalkaldeni cikkek fogalmaz." Harmadikként a fogalomnak ebben az általános és tág értelmében teológiát művel még az unokáját helyes imádkozásra tanítgató és szavait helyreigazító, iskolázatlan nagyszülő is. A teológiai tevékenységek e három szintje között különbség van, de amennyiben a maga helyén mindegyik elvégzi, ami a hivatása, mindegyiket csak a maga szintjével lehet összemérni, tehát tudóst a tudóssal, lelkészt a lelkésszel, diplomával nem rendelkező laikust a diplomával nem rendelkező laikussal. A vázolt általános értelemben a teológia — mint gondolkodás a hitről — mindhárom szinten számot ad ugyanis arról, hogy mi a forrása, mi a mértéke, mi a tartalma. Egyik szint sem képes minden emberi kérdést megválaszolni. Mindegyiket foglalkoztatja az Istenről és a hitről való beszédre nézve, hogy mi helyes vagy helytelen. Mind küldetésének tudja a hit továbbadását (1Pt 3,15), és kérdezi azt is, hogy milyen az igaz hitnek megfelelő életvitel. Semmiképpen sem volna helyénvaló a szintek közötti minőségi különbségről beszélni, ami azonban nem jelenti, hogy a három szint egymáshoz való viszonyát ne terhelné meg sok feszültség és értetlenség. ° Schmalkaldeni cikkek Ill. 4. In: KK 4: 61. 0.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1926 px
Image height
2693 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.26 MB
Permalink to jpg
022_000110/0032.jpg
Permalink to ocr
022_000110/0032.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu