OCR
különösen a szexuáletikában zajló viták és nehezen megfogalmazott új válaszok lehetnek ennek példái. Végül megkísérelhetjük a sajátos belső teológiai innováció ismérveit megrajzolni. Ennek első eleme az, hogy a jövő határozza meg. A második az új és a régi sajátos viszonya a jelenben. Egyrészt az új megkülönböztethető a korábbitól, és nem egyszerű meghosszabbítása az eddigieknek. Ennyiben mindenképpen szakítást jelent az új. Viszont az eddigi lényegi teológiai kijelentéseket újdonságával is megerősíti. Az elővételezett jövő teljességéből hitelesíti a már eddig is megtapasztalt alapvetőbb hitigazságot. Amit megerősít, fontosabb és alapvetőbb teológiai tartalom ahhoz képest, mint amivel szakít. Így történhet meg, hogy az idő múlása nem távolít el, hanem tartalimag közelebb vihet a korábbi teológiai felismerés eredeti tartalmához. Luther egy asztali beszélgetésében, amelyet Nethöfel az innovációról szóló kétkötetes műve mottójául választott, tökéletesen megfogalmazza ezt az állapotot: »Mi most az eljövendő élet hajnalpírjában élünk, mert lassacskán visszanyerjük a teremtmények igaz ismeretét, melyet elvesztettünk Ádám bűnbeesése miatt. Teremtményeiben felismerjük szavának hatalmát [...]. Megvan az még a őszibarack magjában is, melynek csonthéja igen kemény, mégis kellő időben szét kell nyílnia attól az igen lágy magtól, mely benne van"? A teológia alapvető eszközei a metaforák. A keresztény tanítás nyelvét alapvetően metaforák alkotják, és a vallásos beszéd metaforikus.? Olyan, a történeti tapasztalatból, régi metaforák erejéből táplálkozó bizalomnak kell megjelennie a kereszténység nyelvében, amely a félelem bénító hatásától megszabadít. Ha valaki igazán fél, nem tud előre gondolkodni, mert az agy a kreatív megoldási utakat lezárja. A jövő pozitív felvázolására van szükség." A keresztény teológiában a legfontosabb fordulat, hogy az aranykor elvesztése feletti panasz és a jövőtől való félelem hirdetésének helyére a jövő pozitív képe kerüljön. Az a feladata, hogy teológiailag megalapozott (és csak teológiailag megalapozható) pozitív jövőképét jól sikerült metaforákkal fogalmazza meg, és ezt kommunikálva építsen bizalmat Isten és az embertárs felé. 2 LVM 8: 191. o. 23 BUNTEUSS 1997, 155. O. 24 HEUSER 2024, 27. 0.