KÁNSÁGTÓL A KÖZTÁRSASÁGIG
való elszakadást még akkoris, ha jogi értelemben nem ekkorra datálható." E két
évforduló és dátum még könnyen magyarázható, az azonban, hogy az eseményt a
nomád államiság 2220. évfordulójára időzítették, már némi magyarázatra szorul.
Azzal, hogy a mongolok az ázsiai hun (xiongnu) állam alapítását" a mongol állami¬
sággal kapcsolták össze, már azt bizonyítja, hogy kormányzati szinten is megjelent
— illetve újból felerősödött — egy tudatos emlékezetpolitikai konstrukció, amely
a mongol (nomád) hagyományokat, és így a mai állam gyökereit is a dzsingiszida
korszaknál jóval korábbra vezeti vissza. Az állítás helyességével itt nem kívánunk
foglalkozni," jelen pillanatban talán érdekesebb azt megemlíteni, hogy nem a
Mongóliában működő kormány az egyetlen, amely a xiongnu (mongolul hunnu)
eredet lehetőségét politikai szinten is használja. E téma iránt számos mongol és
belső-mongol kutató is komolyan érdeklődik, és immár a határ mindkét oldalán
a kormányzati retorika szintjére emelték, hogy a Kr. e. 4. században a térségben
megjelenő, az első nomád államalakulatot létrehozó, és először részletesen a kínai
forrásokban leírt nomád népesség, a mongolság egyfajta kulturális elődjének tekint¬
hető. Sőt, ma már e tekintetben fokozatosan elmosódik a határ a nomád, valamint
a mongol történeti és kulturális hagyomány között, a hunnu állam megjelenését a
mongol államiság (mongoliin tulgar tör) első megjelenéseként emlegetik, és erre a
2010-es évek eleje óta hivatalos állami nyilatkozatokban is hivatkoznak."?
Ma a hunnu kutatásba a mongol tudományosság meghatározó része - törté¬
nészek, régészek — bekapcsolódik. Valami hasonló tapasztalható, mint amikor az
1990-es években egyre-másra jelentek meg a Dzsingisszel, illetve a Nagy Mongol
Birodalommal, A mongolok titkos történetével foglalkozó publikációk. Ma ezt a
témát a xiongnuk (hunnuk) jelentik. Miközben a Mongol Kulturális Minisztérium
épp 2019-ben hozta létre a Dzsingisz kán Örökség és Kultúra Intézetet (Chinggis
khaani Ov, Soyoliin Khiireelen),’® illetve alapitotta meg a Dzsingisz Kán Múzeumot,
mint a hagyományos mongol kultúra vizsgálatának, megőrzésének akadémiai
756 1921 nyarán a szovjet Vörös Hadsereg segítségével a mongolok valóban kiűzték a köztársasági
Kína csapatait a mongol fővárosból, de Kína jogi értelemben csak 1946. január 5-én ismerte
el tőle függetlennek Mongóliát.
A Xiongnu államot Tuoman, illetve fia Maotun (Modu) hozta létre a Kr. e. 3 század végén,
209-ben. VAsARyY 2003.
Talán annyit érdemes megemlíteni, hogy a kérdés támogatói azt a sajátos érvelést alkalmazzák,
mely szerint a mongolok megjelenését a Xiongnu Birodalomban épp az bizonyíthatja, hogy
nincs egyértelmű ellenérv. Azt tudjuk, hogy az első nomád állam - ahogyan az azt követőek
is — a mai értelemben egy , soknemzetiségű", laza törzsszövetségi rendszerben felépülő no¬
mád birodalom volt. A xiongnuk fennhatósága alatt így korai mongol nyelvet beszélő népek
is lehettek, akiknek egyébként kínai forrásokon alapuló dokumentált megjelenését egyes
kutatók már a Kr. u. második századra teszik, amennyiben a Xiongnu Birodalmat legyőző
xienpik és az Észak-Kínában Kr. u. 386-538 között a Vej-dinasztiát megalapító topák mongol
nyelvet beszéltek. PELLIOT 1912; LIGETI 1970.
Talän az ezek közül az elsö Ts. Elbegdorj 2010 öszen kiadott nyilatkozata, amelyben axiongnu
ällam Kr. e.209-es alapítására a dzsingiszi mongol állam elődjeként hivatkozik. https://news.
mn/r/34630/ (utolsó megtekintés: 2022. 08. 10.)
769 https://chinggisinstitute.gov.mn/en/page/introduction-61 (utolsé megtekintés: 2022. 08. 10.)