cím mongol eredetű, de a vallás belső-ázsiai terjedésében, abuddhizmus mongol
államvallássá válásában is meghatározó szerepe volt Tibetnek. Ennek köszönhetően
a mongol buddhizmus szorosan kötődik a tibetihez, bizonyos tekintetben a budd¬
hista hierarchia is összekapcsolódik. A vallás rendszerváltás utáni újjáéledésében
figyelemre méltó szerepe volt a 14. dalai láma látogatásainak, de ezta kapcsolatot a
kínai diplomácia mindigis rosszalló tekintettel figyelte. A dalai láma mongol útjai
után rendszeresek voltak a kínai tiltakozások, amelyek a kínai-mongol gazdasági
kapcsolatok miatt nagyobb jelentőséggel bírtak, mint egy egyszerű véleménykü¬
lönbség. Az eszkalációra végül 2016-ban került sor, épp egy olyan pillanatban, ami
a mongol buddhizmus történetének szempontjából is kulcsfontosságú.
A dalai láma novemberben Mongóliába érkezett, hogy bejelentse, megtalálták
a mongol buddhizmus főlámájának 10. megtestesülését. A közvéleménnyel annyi
információt osztottak meg, hogy egy hároméves mongol gyermekről van szó, de a
nevét nem hozták nyilvánosságra. Ezzel megvalósulni látszott az, amire 1757 óta
nem volt példa: a bogd gegeen , visszatér" Mongóliába, és egy mongol gyermek¬
ben születik újjá. Amennyiben a gyermeket beavatják, úgy több mint két és fél
évszázad után újra mongol születésű személy fogja irányítani a kolostori rendszert.
A lehetőség azonban csak egy pillanatra került elérhető közelségbe. A gyermeket
hivatalosanis be kelliktatni tisztségébe, amihez abuddhista hagyomány szerint egy
magasabb rangú, idősebb lámára van szükség. A dalai láma mongóliai látogatására
adott nagyon heves politikai reakciók azonban megakadályozták ezt.
Kína már novemberben a legmagasabb politikai fórumokon élesen tiltakozott
amiatt, mert Mongólia engedélyezte a dalai láma beutazását. A kínai Külügymi¬
nisztérium szóvivője, Geng Shuan még novemberben tájékoztatta a közvéleményt
arról, hogy Kína határozottan ellenzi a mongol lépést. A látogatás következménye