OCR Output

KÁNSÁGTÓL A KÖZTÁRSASÁGIG

tikai Konferencia megnyitóján Ts. Elbegdorj akkori mongol elnök már a xiongnu
állam alapításának 2220., a teokratikus mongol állam alapításának 100. és amongol
(bolsevik) forradalom kirobbanásának 90. évfordulójára hivatkozva köszöntötte
a vendégeket. E három dátum is jelzi, hogy a mai mongol emlékezetpolitika rend¬
hagyóan értelmezi a múlt eseményeit, azokat alapvetően saját perspektívájából
vizsgálja. Így ünnepelheti közösen a nomád államiság első megjelenését, az önma¬
gát függetlennek tekintő, de csupán autonómiát élvező teokratikus államot és azt
a forradalmat, amely a Szovjetuniótól való 70 éves függés időszakát bevezette. E
két utóbbi esemény tekintetében is elsősorban a Kínától való elszakadás aktusa, a
részleges mongol önrendelkezés megteremtése az ok, miközben a - jogi értelemben
vett — függetlenség csak negyed évszázaddal később valósult meg. A mongolállam,
a ,véleményvezérnek" tekinthető média, sőt bizonyos értelemben a tudományos
műhelyek egy része is aktívan használja a public history eszköztárát"? annak érde¬
kében, hogy egy lényegében a nomád hagyományokon alapuló identitást építsen
fel — illetve rekonstruáljon — a mai Mongóliában.

Az állami ünnepek e célok reprezentációjára kiváló alkalmat nyújtanak, amit a
mai mongol kormányzat maximálisan ki is használ. A jelentős történeti események
egy állami ünnepen való említése - és ezen keresztül történő összekapcsolása — az
aktuális mongol emlékezetpolitika egyik legkézenfekvőbb eszköze az új identitás¬
politikai koncepció megjelenítéséhez. Jó példa erre a legnagyobb állami ünnep, a
minden évben június 11-13. között megrendezésre kerülő Naadam,""" amelynek
megünneplésekor az elmúlt évtizedben már mind a négy, fentebb említett neveze¬
tes dátumra hivatkoznak. A 2013-as rendezvényt a nomád államiság — a Xiongnu
Birodalom alapításának- 2222., a Mongol Birodalom Dzsingisz általi létrehozásá¬
nak 807., a teokratikus mongol állam kikiáltásának 102. és a bolsevik forradalom
92. évfordulójának szentelték, "5 és ezt a szokást minden évben folytatják azóta
is. Ahogyan korábban már utaltunk rá, amíg a szocialista korszakban Mongólia
a dzsingiszi államalapítás jubileumi megemlékezésével kapcsolatban bírálatokat
kapott, addig a forradalom évfordulóinak ünneplése az állampárti kurzus legfon¬
tosabb reprezentációs eseményei közé tartozott.

A 21. századi új mongol emlékezetpolitikai diskurzusba a mongol kormányzat
ezek mellé két olyan évfordulót emelt, ami korábban nem volt e narratíva része.
A Teokratikus Mongol Állam időszaka a rendszerváltás után az új értelmezési
kereteket meghatározó, átalakuló mongol történettudomány fontos hivatkozási
pontja volt, mint az utolsó - és a több évszázados mandzsu hódoltságot követő —
valódi mongol függetlenség időszaka. A xiongnu állam alapítása azonban csak a
legutóbbi időszakban kapott különösen fontos hangsúlyt. Ez a gondolat bizonyos
értelemben már háttérbe is szorítja a dzsingiszi mongol államalapítást.

723 GYÁNI 2012: 361-362.
74 Erin gurvan naadam (a férfi három játéka"). Lovasversenyekkel, birkózással és íjászattal
egybekötött nyári ünnep, amit korábban valószínűleg az ősök tiszteletére rendeztek, és az

1921-es bolsevik forradalom győzelme után, ennek tiszteletére rendezik július 11-13. között.
75 TERENTYEV 2014: 22.

206