OCR
MONGÓLIA AZ EZREDFORDULÓN A mongol gazdaságot természetesen nem csak Kínához fűzik szoros szálak. A2010-es evek közepetölismet élénkülőben vannak az északi szomszéddal kötött együttműködések is. Ezek között kiemelt szerepet játszik az üzemanyag-kereskedelem, az üzemanyag gyakorlatilag ma is elsősorban - szinte kizárólag — Oroszországból érkezik Mongóliába. Ez a helyzet nem könnyen teszi lehetővé a mongolok számára, hogy kereskedelmi együttműködéseiket képesek legyenek jelentősen befolyásolni. A két nagyhatalom sajátos, ambivalens kapcsolata érezhető itt is, hiszen miközben Oroszország egyre határozottabban próbálja megtartani, visszaszerezni a szovjet korszakban kiépített belső - és közép-ázsiai pozícióit, addig Kína elsöprő gazdasági túlsúlyával könnyedén visszaszorítja ezeket akezdeményezéseket, feltéve, ha érdekei úgy kívánják. 2013 után a kínai kormányzat által meghirdetett Új Selyemút kezdeményezés (OBOR, jelenleg Belt and Road Initiative, BRI) nemcsak felértékelte a régiót, de új kontextusba is helyezte azt. Megjelent az , Új Selyemút Övezet" kifejezés is.§5 A program egy olyan új geopolitikai, geostratégiai fogalmat hozott létre, melyet immár számos állami és független elemzés, adatbázis, portál használ, ? és jóval szélesebb régiót jelöl, mint a történeti Selyemút által érintett terület. Nem pusztán a kínai Changan-t (a mai Xi an) Bizánccal összekötő egykori Selyemút területét érinti, hanem hat, egymástól részben független, de összefüggő koncepció alapján meghatározott gazdasági folyosót, illetve a ,tengeri Selyemutat", """ sőt a ma már egyre gyakrabban emlegetett , sarkköri Selyemutat""! is. Ezek egyike a Kína-Mongólia-Oroszország Gazdasági Folyosó, ami elviekben a háromoldalú együttműködések lehetőségét is bővíti. Kérdés, hogy a 2020-as évek elején egyre egyértelműbbé váló orosz geopolitikai törekvések, a 2022. januári kazah válságba való beavatkozásuk, vagy az ukrajnai háború hogyan befolyásolja majd a két- és háromoldalú kapcsolatokat a térségben. Mongólia gazdasági kapcsolatai terén is igyekszik a minél széleskörűbb együttműködések kialakítására. Mivel gyakorlatilag két nagyhatalom közé szorult, így azinfrastrukturális feltételek sem adottak ahhoz, hogy ezt könnyedén megtehesse egyéb országokkal, illetve ezeknek az együttműködéseknek a körét jelentősen befolyásolja az, hogy a mongol területeket vagy légi úton, vagy az orosz, illetve a kínai szállítási infrastruktúra igénybevételével lehet csak elérni. Ennek ellenére a mongolok komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy ezeket az akadályokat leküzdve, a lehető legnagyobb mértékben diverzifikálják gazdasági kapcsolataikat. 678 JENEY — VARGA 2017. 679 A teljesség igénye nélkül csak az emlités szintjén: https://www.beltroad-initiative.com/, https://www.ebrd.com/what-we-do/belt-and-road/overview.html (utolsé megtekintés: 2023.05.21.) 680 Az említett hat folyosó a következő: China-Mongolia-Russia Economic Corridor, New Eurasia Land Bridge Economic Corridor, China- Central Asia-West Asia Economic Corridor, China-Pakistan Economic Corridor, Bangladesh-China-India-Myanmar Economic Corridor, China-Indochina Peninsula Economic Corridor. 681 https://thediplomat.com/2022/08/the-rise-and-fall-of-the-polar-silk-road/ (utolsö megtekintes: 2023. 11.03.) 193