OCR Output

MONGÓLIA AZ EZREDFORDULÓN

az 1990-es évek legvégén meghirdetett, de lényegében inkább az utóbbi másfél év¬
tizedet jellemző ún. ,harmadik szomszéd" politika (guravdagch khörshiin bodlogo).

Az ötlet nem mongol , találmány", de az ezredforduló után a mongol diplomácia
meghatározó elve lett, amit igen sikeresen alkalmaznakis. A cél az, hogy Mongólia
kitörjön az ,üllő és a kalapács"? közül, és ez a lassan doktrinává formálódó program
azt célozza, hogy az ország önálló, független külpolitikát folytatva , láthatóvá váljon"
a nemzetközi porondon, melynek eszköze, hogy jelentős gazdasági, politikai erőt
képviselő harmadik országokkal alakítson ki önálló kapcsolatokat.

Az elképzelést először az 1990-ben Mongóliába látogató James Baker amerikai
külügyminiszter fogalmazta meg, amikor arra utalt, hogy a mongolok gondoljanak
nyugodtan úgy az USA-ra, mint harmadik szomszédjukra. Ezt a pillanatot eleveni¬
tette fel 2013-ban B. Ganbold, Mongólia Dél-Koreába delegált nagykövete, amikor
egy nyilvános előadáson vázolta a mongol külpolitika aktuális koncepcióját."
Baker megnyilvánulását nyilvánvalóan retorikai fordulatnak szánta, amely azt volt
hivatott jelezni, hogy a demokratikus átmenet során a mongolok számíthatnak
az USA segítségére, ami azóta sem változott." Később ez a mondat egy egész
külpolitikai koncepció névadójává vált.

Ebben a tekintetben a mongol külpolitika kiemelt partnerei Japán, Dél-Korea,
az USA, és az EU is. Egyúttal a mongolok is létrehozták a stratégiai partnerség
intézményét, és Oroszország (2006), Japán (2010), Kína (2014), India (2015) után
2019-ben az USA vált Mongólia ötödik stratégiai partnerévé.?

Mongólia tehát aktív kisállami külpolitikát kíván megvalósítani, egyértelmű
célja, hogy a két szomszédos nagyhatalommal való minél kiegyensúlyozottabb
kapcsolat fenntartása mellett a lehető legszorosabb együttműködéseket építsen ki
harmadik országokkal is. E cél érdekében Mongólia részt vesz minden regionális
gazdasági és politikai együttműködésben, erejéhez mérten vállal feladatokat a
nemzetközi békefenntartói missziókban.

Ahogy fentebb már utaltunk rá, Mongólia közvetítői státuszt vállalt magára az
észak-koreai atomkísérletek következtében kialakult nemzetközi válság időszaká¬
ban is, de hasonló lépés volt a 11. ASEM (Asia-Europe Meeting) csúcstalálkozó
2016. május 12-13-ai megrendezése Ulánbátorban. Az Ázsia és Európa között
kialakított kétoldalú együttműködések szervezetét 1996-ban hozták létre Bang¬
kokban, amelyhez alapításakor az EU akkori tagjai mellett, hét ASEAN (Associa¬
tion of Southeast Asian Nations) tagállam, illetve Kína, Japán és Dél-Korea, majd
2008-ban Mongólia is csatlakozott.

6599 EWING 1980.

560 Asia Society. https://asiasociety.org/korea/mongolias-third-neighbor-foreign-policy (utolsó
megtekintés: 2022. 06. 26.)

661 https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2023/08/02/joint-sta¬
tement-on-the-strategic-third-neighbor-partnership-between-the-united-states-of-ameri¬
ca-and-mongolia/ (utolsó megtekintés: 2023. 11. 03.)

662 BOLOR 2019.

185