KÁNSÁGTÓL A KÖZTÁRSASÁGIG
első demokratikus választásokat, amelynek június 29-én tartott második fordulóján
a Kis Hurál"9" tagjairól szavaztak."
A választáson hat párt indult." Az MNEP társadalmi beágyazottságára jellemző
volt, hogy valamennyi választási körzetben, és minden parlamenti mandátumért
képes volt jelölteket állítani. Az ellenzéki pártok viszont a 430 parlamenti helyért
összesen csak 346 jelöltet voltak képesek kiállítani, így 84 helyen az utódpárt
képviselője kihívó nélkül indult. Ennek a különbségnek és - ahogyan korábban
említettük — a vidéki nomád népesség politikai inaktivitásának is köszönhetően,
a korábbi állampárt a parlamenti helyek 8696-át szerezte meg. 357 képviselőjük
ült a parlamentben, miközben a Demokrata Párt 16, a Nemzeti Haladás Pártja 6,
a Mongol Szociáldemokrata Párt 4 képviselőt juttatott az országgyűlésbe." Bár a
választásokon nem történtek bizonyítható visszaélések, az ellenzék ellehetetleníi¬
tését célzó adminisztratív intézkedések jórészt sikerrel jártak. Ezek közül talán a
legfontosabb, hogyaz MNEFP-nek sikerült elérnie, hogy a választási törvény alapján
ne egységesen szabályozzák a választókerületek méretét. Ez részben Mongólia
népességének sajátos eloszlásából is következett, aminek eredményeként a vidéki
választókörökben a győzelemhez akár 2000 szavazat megszerzése is elegendő volt,
míg a városokban legalább 10 000 kellett. Mivel az ellenzék bázisa gyakorlatilag a
városi népesség volt, így a vidéki kerületekből könnyebben jutottak be az állampárt
képviselőjelöltjei a 430 fős Mongol Nagy Hurálba." Az állampárt a szavazatok
nagyjából 6096-ával döntő győzelmet aratott a választásokon. A politikai átalakulást
azonban ez sem akadályozta.
Az ekkor megválasztott parlament két évig működött. Az átmeneti időszak leg¬
fontosabb feladata az új, demokratikus alkotmány kidolgozása volt. Az Előkészítő
Bizottság feladatait törvény szabályozta, és 1991. április 19-én kezdte meg munkáját.
Az új alkotmány tervezetét az Ardiin Erkh ( , Nép joga") című folyóiratban pub¬
likálták 1991 júniusában, és társadalmi vitát kezdeményeztek vele kapcsolatban.
600 Az Ulsiin Baga Khural 1924-től 1951-ig lényegében a Mongol Népköztársaságirányító testü¬
leteként működött. Vezetője az állam elnökének volt tekinthető, és a Kis Hural tett javaslatot
a miniszterelnök személyére is. Első ülése nem sokkal a népköztársaság kikiáltása után, 1924.
november 29-én volt. Azintézményt 1951-ben eltörölték. Az 1960-as új alkotmány bevezetése
után egy, a parlament képviselőiből létrehozott 50 fős törvényhozó testületként tért vissza, és
ezt a szerepét töltötte be a rendszerváltás éveiben 1990-1992 közöttis. Az 1992-es alkotmány
eltörölte az intézményt, és egykamarás országgyűlést hozott létre.
ZAANKHÜÜ - ALTANTSETSEG 2014: 433.
A Mongol Népi Forradalmi Párt, a Demokrata Párt, a Mongol Nemzeti Felemelkedés Pártja
(Mongoliin Ündesnii Devshliin Nam), a Mongol Szabad Munka Pártja (Mongoliin Chölööt
Khödölmöriin Nam), a Mongol Egyesült Párt (Mongoliin Negdsen Nam), a Mongol Fele¬
melkedés Partja (Mongoliin Sergen Mandaltiin Nam). ZAANKHUU — ALTANTSETSEG 2014:
441-442.
605 ROSSABI 2005: 27.
604 A képviselői helyek 896-át később töltötték be a választásokon felmerült problémák miatt.
RossABI 2005: 77.
605 A mongol parlament. Az ellenzék 4096-os eredménye így csupán a képviselői helyek 1496-át
jelentette.