OCR Output

KÁNSÁGTÓL A KÖZTÁRSASÁGIG

— állatorvosi ellátást, takarmányt, eszközöket — és társadalmi szolgáltatásokat
— egészségügy, nyugdíj, oktatás — is. A kollektivizálás csúcsán a negdelek száma
megközelítette a háromszázat.

f
u

a er —

|

21. kép Choibalsan szobra a mongol állami egyetem előtt (2023. A szerző felvétele.)

Ugyanakkor megkezdődött a vidéki bentlakásos iskolák rendszerének kialakítása
is. Az állam ezeken keresztül is megpróbálta elérni a pásztorokat, így az intézmé¬
nyek a társadalmi átalakítás és a (szocialista) modernizáció színtereiként is funk¬
cionáltak, ahol a gyerekek az alapfokú oktatás mellett a szocialista ideológiából is
ízelítőt kaptak. Az alapfokú iskolák hálózatának kiépítése mellett megkezdődött a
magasabb oktatási intézmények kialakítása is. 1942-ben alapították meg Mongólia
első felsőoktatási intézményét, az akkor Choibalsanról elnevezett Mongol Állami
Egyetemet. Ezek a lépések szervesen illeszkedtek abba a folyamatba, melynek
keretében a kormányzat a kultúra minden területén offenzívát indított a korábbi
elitek szerepének háttérbe szorítása érdekében. Az előző korszakban az oktatás
hagyományos színterei a kolostoriskolák (datsan) voltak, ahol a fiatal szerzetesek
buddhista képzésben részesültek. Ennek következtében a műveltség, illetve az
értelmiségi réteg alapvetően a mongol buddhista valláshoz és kolostori rendszerhez
kapcsolódott, ami a szocialista kormányzat számára elfogadhatatlan volt.

522 ENDICOTT 2012: 71.
°3 https://www.num.edu.mn/ (utolsó megtekintés: 2022. 07. 06.)

138