OCR Output

A FORRADALOMTÓL A FÜGGETLENSÉG ELISMERTETÉSÉIG

politikai rendszer elitjébe tartozott, de vezető szerepe elsösorban 1932-1936
között volt meghatározó, amikor az ország kilencedik miniszterelnöke lett. 1936¬
ig jó viszonyt ápolt a szovjetekkel, Sztálin többször közvetlenül tárgyalt vele.
Személyével kapcsolatban felmerült annak lehetősége is, hogy ő lehet az, aki a
sztálini mintát követve az ország egyszemélyi vezetőjévé válhat, a szovjet diktátor
is támogatta miniszterelnöki kinevezését, dekésőbb Genden fokozatosan a szovjet
befolyás ellen fordult." 1932-ben még úgy látszott, hogy Choibalsan háttérbe fog
szorulni, 1934-ben a Lkhümbe-ügy"" során az ő neve is felmerült az esetlegesen
vádlottak padjára kerülők listáján, azonban végül készségesen együttműködött az
NKVD-vel és elkerülte a felelősségre vonást, sőt úgy tűnt, Sztálin egyre nagyobb
figyelmet fordít felé.

CHOIBALSAN HATALOMRA KERÜLÉSE
ÉS A , NAGY TISZTOGATÁS"

A mongol személyi kultusz megteremtője, az ország első marsallja 1895-ben szü¬
letett egy szegény nő negyedik, legkisebb gyermekeként a San beise kolostor"
közelében, a mai Dornod megye központjához közel. Anyja Khorloo, egy újjá¬
született láma és kolostorának fennhatósága alá rendelt pásztor volt." A kisfiú a
világi névadáskor a Dugar nevet kapta." Apját, aki vélhetőleg egy Jamsu nevű,
Belső-Mongóliából származó dahur"" férfi volt, Choibalsan soha nem ismerte
meg. Ugyanakkor apja belső-mongol származása talán közrejátszhatott abban,
hogy évekkel később, a második világháború után, már az ország vezetőjeként
Choibalsan kacérkodott a pánmongol gondolat felélesztésével." Holott a pán¬
mongolizmus gondolata a század húszas éveiben még erősen kötődött a japánok
támogatásához, és abban az időben a japán kapcsolat a mongol párteliten belül
levezényelt koncepciós perek egyik visszatérő vádpontja volt."

19 BAABAR 1999: 321.

40 1934-ben Jambiin Lkhiimbe (1902-1934) és több párttag, illetve számos Mongóliában élő
burját került bíróság elé azzal a koholt váddal, hogy japán ügynökök, és forradalomellenes
tevékenységet folytatnak. Csaknem 1500 embert vontak vizsgálat alá, közülük 54-et ki is
végeztek. BAABAR 1999: 327-331.

H Mong. Sang beise-yin küriye.

#2 Among. shabi, halha shav" (kb. világi tanítvány) a kolostor, illetve a főláma ellátására rendelt
alávetett pásztor. Részletesebben lásd a 87. lábjegyzetet.

“3 ATwoop 2004: 103.

44 A dahurok (dagur) a mai Belső-Mongólia északkeleti részén élő, mongol nyelvet beszélő
népesség. Többen az Észak-Kínában uralkodó Liao-dinasztiát (947-1125) alapító (CSIKY
et al. 2017: 6-11) egykori kitan népesség leszármazottainak tartják őket (Li 2001).

#5 RADCHENKO 2009; 2012.

#6 BAABAR 1999: 229-234.

107