A SZOVJET-OROSZ DOMINANCIA KEZDETEI
Kjahtában megalakult a Mongol Néppárt. Az eskü egyfajta programnyilatkozat¬
kéntis felfogható, amelyben a kizsákmányolás nélküli társadalom megteremtését
és — rögtön az első cikkelyben - a vallás (egyház) megtisztítását tűzték ki célul.
„Elsö cikkely: Elűzni a vallást és a népet pusztító kegyetlen ellenséget, visszavenni az elveszett
jogot, a politikai rendszert és a vallásttiszta lélekkel megerősítve felvirágoztatni, nemzetünk
alapját a pusztulástól megóvni, a belső kormányzatot tiszta lélekkel megjavítani, a saját
jogot minden időben tiszteletben tartani, az elnyomás nélküli életet megvalósítani."
1920 végén az északi területeken a párt prominensei folyamatosan agitálták, és
a pártba való belépésre biztatták a pásztorokat. Az orosz területeken több burját
nemzetiségű is csatlakozott a forradalmárokhoz, de az agitáció Mongóliában is
sikeresnek bizonyult. Nem minden tanulság nélkül való, ha megemlítjük, hogy a
vidéki pásztorok meggyőzéséhez gyakran a bogd nevét használták fel. A főláma
pecsétes levelére — melyet csak hosszas közbenjárásra, harmadszorra volt hajlandó
aláírni — és engedélyére hivatkozva sikerült az embereket a forradalom ügye mellé
állítani. A vallásos pásztorok meggyőzésekor rendszeresen fordultak ehhez az
eszközhöz, így tudatos propagandáról beszélhetünk. A toborzás egyik vezetője
Szühebátor, ?" a mongol forradalom és a későbbi hatalomátvétel egyik meghatá¬
rozó szereplője volt, aki az Erdene vangiin khosuu kolostorának hivatalvezetőjét,
Biligsaikhant is tájékoztatta céljairól, s ő nem gördített akadályt a toborzás elé.
A fehértyúk éve holdújév havának 22-én a Néppárt képviselői gyűlést tartottak,
ahol elfogadták a néphez intézett kiáltvány szövegét, és tíz pontban fogalmazták
meg a párt törekvéseit." Ha következetesen tanulmányozzuk a tíz pontot, olyan,
a későbbiekben szinte szitokszóként kezelt célkitűzéseket is találunk, mint a pán¬
mongol állam egyfajta szerződéses alapon történő létrehozása, a vallás védelme
és megtisztítása, más pártok működése, vagy épp a társadalom felsőbb osztályaiba
tartozók párttagsága. Március 23-án a Néppárt először intézett felhívást a főváros
népéhez, amelyben tájékoztattak a szovjetekkel kötött szövetségről, az Ungernnel
szembeni katonai fellépésről - többek között a vallás védelmében! -, és először
325 Halha mongol Ardiin Nam.
36 DAsH 1979: 278-280.
3277 Damdin Sükhbaatar (1893. február 2.-1923. február 20.), a mongol forradalmi mozgalom
egyik emblematikus alakja. Egészen fiatalon, 1912-ben csatlakozott a Teokratikus Mongol
Állam reguláris hadseregéhez. Hősiesen küzdött a belső-mongolterületek határain a kínaiak
ellen, ekkor kapta a baatar címet, mint kitüntetést. Az évtized végén csatlakozott a bolsevik
szövetséget kereső mongol függetlenségi mozgalomhoz, a Mongol Néppárt egyik alapítója,
a Központi Bizottság tagja volt. A forradalom idején a mongol haderő vezetője, később az
új kormány hadügyminisztere lett. 1923 februárjában tisztázatlan betegségben halt meg,
1924-től a történelmi panteonban a mongol forradalom és a Mongol Népköztársaság egyik
jelképes alakjává vált.
328 DAsH 1979: 278-280. BALOGH 2004: 48-49.