Ahogyan korábban már említettük, a kínaiak mongol autonómia elleni erőszakos
fellépése felerősítette azokat a véleményeket, hogy Mongóliának ismét komoly
szövetségesre van szüksége déli szomszédja ellen. Sok tekintetben újra az 1911
előtti időszak kérdései merültek fel azzal kapcsolatban, hogy kik legyenek a mongol
függetlenség külső támogatói. A cárhű fehérek támogatásának következményeiről
már szóltunk. Ismételten felmerült az a kézenfekvőnek látszó megoldás, hogy az
ázsiai szárazföld keleti területein egyre stabilabb pozíciókat kiépítő — 1910 óta
immár a Koreai-félszigetet is gyarmatként kezelő - Japán legyen ez a támogató, de
felvetődött az USA lehetséges szerepe is." Ezek a lehetőségek elsősorban a bogd
közvetlen környezetében, a mongol előkelői réteg képviselőiben fogalmazódtak
meg, a köznép és a körükben formálódó Kína-ellenes csoportok inkább az orosz
bolsevikokban látták a potenciális támogatót." Ennek a kapcsolatfelvételnek adott
keretet, hogy a mongol fővárosban 1920 nyarán létrejött Mongólia első pártja, a
Mongol Néppárt - a későbbi állampárt elődje -, ami igyekezett is mielőbb felvenni
a kapcsolatot az orosz bolsevikokkal.
Talánitt érdemes utalni rá, hogy a párt létrejötte nem egészen abban a formában
zajlott, amit az 1924 utáni mongol történetírás uralkodó narratívája meghatározott.
Az az értelmezés alapvetően a személyi kultusz kialakulásának évtizedeiben jött
létre, és a kor állami ideológiája mentén próbálta keretbe foglalni a mongol forra¬
dalom kitörésének előzményeit, annak eseményeit és utóéletét. Torzították, vagy
elhallgatták egyes forradalmárok buddhizmushoz való viszonyát, a lámák szerepét,
illetve nem egy esetben az események alakításában markáns szerepet vállaló részt¬
vevők tevékenységének jelentőségét is. Sajátos — de nem egyedülállóan mongol —
helyzet volt, hogy ezt a narratívát részben maga Choibalsan, a személyi kultusz
alanya határozta meg, ráadásul úgy, hogy korábban ő is közreműködött eredeti,
kortárs visszaemlékezések, összefoglalások megírásában. Hatalomra kerülése után
azonban ezek a forrásértékű feldolgozások a cenzúra áldozataivá váltak, és csak a
rendszerváltás után lettek hozzáférhetők a szélesebb kutatói közösség számára."
A Mongol Néppárt létrejöttének történetében számos olyan elem van, mely azt
bizonyítja, hogy maguk a forradalmárok is erősen kötődtek a valláshoz. A bogd
gegeen ellenezte egy újabb, politikailag aktív csoport létrejöttét, de akésőbb erősen
315 BATSAIKHAN 2018: 142.