első éveit a családjánál töltötte, majd mikor elérte a megfelelő kort, előkészületeket
tettek arra, hogy elfoglalhassa helyét az őt megillető trónon. Az új jebtsundamba
Mongóliába kísérésének előkészületei a buddhista hagyományoknak megfelelő¬
en zajlottak, a küldöttség összetételéről és ellátásáról az állami jós javaslatainak
megfelelően gondoskodtak.""
1874-ben a Dá láma (Da lam Luvsan-Ish) vezetésével egy nyolctagú bizottság
hagyta el a mongol fővárost annak érdekében, hogy Mongóliába kísérjék a mongol
buddhista egyház vezetőjének nyolcadik újjászületését." A bizottság első útja a
mandzsu birodalmi központba, Pekingbe vezetett, s a mandzsu császárral — az
1691-es szerződés értelmében Mongólia kánjával —, illetve a Külső-Mongólia
ügyeit irányító kormányzati hivatal, a Lifan Yuan képviselőivel tárgyaltak, majd
továbbutaztak Tibet fővárosába, Lhászába.
Mint azt a találkozó is bizonyítja, amandzsu uralom utolsó időszakában is igen
jelentős volt amandzsu császári udvar befolyása a mongol buddhizmus adminiszt¬
ratív ügyeire. Képesek voltak irányítani, hogy az új megtestesülést hol és milyen
körülmények között találják meg, ellenőrizték a bizottságot, és a főlámát kísérő
küldöttséget is. A bogd gegeen újjászületésének megtalálása — csakúgy, mint a
dalailáma újabb megtestesüléseinek kiválasztása -— nem maradhatott meg pusztán
vallásos belügynek, hiszen komoly hatással volt az ország politikai életére is.
Korábban utaltunk rá, hogy a mandzsu uralom alatt Külső- és Belső-Mongólia
legnagyobb tiszteletnek örvendő főlámája, csupán két alkalommal született újjá
mongol kisgyermekben. Már az első megtestesülés, Öndör Gegeen is — annak
ellenére, hogy a világi kormányzás ekkor még nem tartozott az általa birtokolt cím
hatáskörébe -— megpróbálta befolyása alá vonni a mongol előkelőket, ezzel mintegy
kivonva őket a mandzsu fennhatóság alól."? A második mongol főláma halála
után a mandzsu kormányzat - ahogyan tette a dalai és pancsen lámák esetében
is — igyekezett a lehető legnagyobb mértékben ellenőrzése alá vonni a kiválasztási
procedúrát annak érdekében, hogy számára kedvező döntés születhessen. Egy
befolyásolható mongol főláma olyan politikai tőkét jelentett a mandzsuk számá¬
ra, amellyel könnyebben voltak képesek kontrollálni a belpolitikai folyamatokat.
Ennek köszönhetően a mongol buddhizmus vezetőinek szerepe, politikai szerep¬
vállalása jelentős mértékben degradálódott ugyan, de ez nem akadályozta azt,
hogya buddhizmus mindennapi életre gyakorolt hatása tovább erősödjön. Sajátos
157 A jóslatnak megfelelően a követség 77 hajcsárt, 2 jurtát, 4 úti sátrat, 440 lovat, 220 tevét, az
élelemre 8939 lan, az ellátásra összesen 5500 lan ezüstöt vitt magával. JAMSRANJAv 1998.
155 Ebben az időben a bogd gegeenen kívül 13 újjászületett láma élt Mongóliában. MosEs 1977:
126.
Öndör Gegeen nem szorítkozott csupán a vallással kapcsolatos tevékenységekre. Olyan
mértékben vállalt világi szerepet, mely nem volt jellemző utódaira, egészen a 8. bogd gegeen
színrelépéséig. 1659-ben gyűlést hívott össze, és az ittegybegyűlt nemeseknek, főlámáknak
nem csak szakrális, de világi címeket is adományozott, elsősorban a világi uralkodókra jel¬
lemző jogokat gyakorolt. Beavatkozott - igaz kevés sikerrel — az egymással ellenségeskedő
mongol kánok, illetve a halhák és ojrátok között kialakuló konfliktusokba is. Bővebben lásd:
SZILÁGYI 2010a: 19-29.