OCR Output

KÁNSÁGTÓL A KÖZTÁRSASÁGIG

nem a közösség fontos találkozóhelyévé, kereskedelmi csomópontokká is váltak.
A világi adminisztráció mellett fokozatosan úgy kezdtek működni, mint állam az
államban, egyfajta sajátos - mongol - alternatívát nyújtva a hivatalos mandzsu-kí¬
nai közigazgatás mellett. A buddhizmus mély beágyazottságának köszönhetően,
a vallási hierarchia magasabb fokán álló lámák jelentős befolyással voltak a hívők
mindennapi életére is.

Az 1650-ben Öndör Gegeen Zanabazarral (1636-1723) létrejött tisztség kép¬
viselői, a mongol buddhizmus főlámái, a buddhizmus mongóliai szerepének kö¬
szönhetően a mandzsu korban fokozatosan a kolostori rendszer, és ezen keresztül
közvetetten a mongol buddhista közösség - lámák és világi hívők — megfellebbez¬
hetetlen tekintélyű vezetőivé váltak. Szerepük annak ellenére vált meghatározóvá,
hogy a 18. század közepétől a mandzsu kormányzat mindent elkövetett azért,
hogy befolyásukat korlátozza. Ezért voltak a főlámák a harmadik újjászületéstől
kezdődően valamennyien tibeti születésűek, ezért fordítottak különös figyelmet
arra, hogy beiktatásuk a kínai császár beleegyezésével válhatott csak jogszerűvé.
A mandzsu kormányzat azonban ezen erőfeszítéseivel sem volt képes megakadá¬
lyozni, hogy a bogd gegeen cim 8. birtokosa a 20. századi történelem meghatározó
szereplőjévé váljon.

1868. 11. havának 13. napján, Tonghzi"? császár uralkodásának hetedik esz¬
tendejében elhunyt a mongol főláma 7. újjászületése. Halála után, a történeti ha¬
gyományt követve tettek lépéseket az új megtestesülés felkutatásának érdekében.
A császár által amongol főlámának adományozott aranypecsétet letétbe helyezték
az erdeni shanzodva'” hivatalában, hogy azzal senki vissza ne élhessen, majd a
mongol előkelők egy hivatalos iratban kértek engedélyt a császártól, hogy az új
megtestesülés felkutatását megkezdhessék.

A mandzsu uralkodó elődei gyakorlatának megfelelően, 1869. negyedik hónap
23. napján parancsba adta a dalai és a pancsen lámának, hogy az új megtestesülést
csak Tibetben találhatják meg," és ezzel párhuzamosan a mongoloknak kül¬
dött leiratában engedélyezte az újjászületés megkeresését, s egyúttal utasította a
Mandzsu Állami Kincstárat, hogy a kutatás költségeinek fedezésére 50 000 lan
ezüstöt juttassanak a Mongol Kincstár számára. A keresés sikerrel járt, s a császári
parancsnak megfelelően valóban egy tibeti kisfiúban vélték felismerni a mongol
főláma következő újjászületését."

A 8. megtestesülés" 1869-ben egy tibeti nemesi családban reinkarnálódott, apja
a dalai láma egyik kamarása volt. A gyermek a szokásoknak megfelelően, életének

52 "Tongzhi (1856-1875, uralkodott 1861-1875) mongol uralkodói neve Bürent zasagch.

183 Lásd a 90. lábjegyzetet. Korábban a bogd gegeen alávetettjei adminisztratív szempontból

a Tüsheet kán hivatalához tartoztak. CHULUUNBAATAR 2005. A hivatal létrehozásakor a

császár a legitimáció alapját jelentő pecsétet is adományozott.

54 SZILÁGYI 2004.

55 Ha a mongol buddhizmus főlámáinak reinkarnációit vesszük számba, akkor ez az újjászü¬
letés a nyolcadik volt, de a buddhista életrajzok egy sokkal kiterjedtebb reinkarnációs sort
említenek, ami szerint a 23.

156 A cím létrejöttére vonatkozóan lásd: SZILÁGYI 2010a.

54