hogy az érdekei a pozíció erősebb kontrollját követelik meg. Ezért 1757-ben egy
a dalai és pancsen lámának írt közvetlen parancsában egyenesen megtiltotta,
hogy a mongol főláma reinkarnációját Mongóliában keressék. Ezzel elérte, hogy a
mongolok számára oly fontos, és ebben azidőben már nagy tekintéllyel rendelkező
jebtsundamba újabb megtestesüléseit hosszú évszázadokig ne keressék mongol te¬
rületeken." Ezt követően egészen a legutóbbi időkig a mongolok spirituális vezetője
tibeti származású — bizonyos értelemben idegen — volt, aki még a mongol nyelvet
is kénytelen volt megtanulni, hakommunikálni akart alattvalóival. Ennek ellenére
a buddhizmus, a kolostori rendszer és maga a cím mit sem vesztett jelentőségéből,
sőt a mandzsu kor végére a mongol társadalom egyik alappillére lett.
A buddhista kolostori rendszer a mandzsu korszakban látványos növekedésnek
indult Mongóliában, ezt azonban csak részben köszönhette a központi hatalom
támogatásának. Legalább ilyen jelentős mértékben járult hozzá elterjedéséhez
az a rendkívüli képlékenység, alkalmazkodó készség, ami magát a buddhizmust
jellemzi. Ez a vallás és eszmerendszer szinte egyedülálló módon képes és hajlandó
alkalmazkodni, magába olvasztani az adott területen korábban elterjedt vallások,
szakrális hagyomány elemeit, és így vált a mongolok számára is könnyen elfogad¬
hatóvá. A tibeti közvetítéssel mongol területekre érkező buddhizmus képviselői
már a 13. századi első megtérés idején is befolyásos szerepet játszottak; a 16. század
végétől, és különösen a mandzsu korban pedig a vallás terjedésével párhuzamosan
számos kolostort alapítottak, melyek az évek során az adott terület központjaivá
váltak. Azakkor Mongóliában egyáltalán nem ritka fegyveres összetűzések idején
védelmet biztosítottak az utazók és a közelben élők számára egyaránt, sokszor
egyfajta kereskedelmi központ alakult ki a közelükben, s e közvetítő szerepüknek
köszönhetően járultak hozzá magának a vallásnak az elterjedéséhez is."
A mandzsu dinasztia, elsősorban politikai céljai megvalósítása érdekében 1691
után jelentős összegekkel támogatta a mongol buddhista kolostorokat, és magát
a bogd gegeent. A hódoltság éveiben nem csak a főláma, illetve a kolostorok el¬
látására kirendelt pásztorok munkája vált általánossá, de a mandzsu császárok is
jól nyomon követhető módon és rendszerességgel viszonozták a birodalom felé
nyújtott adókat, és ezek a visszajuttatott , ajándékok" — amik természetesen a főlá¬
ma vagyonát gyarapították -, hozzájárultak a kolostori rendszer bevételeihez is."
A mandzsuk a 17. század végétől nem csak vagyoni juttatásokkal és egyéb
kedvezményekkel, de számos kolostor alapításával is közreműködtek a sárga sü¬
"0 Ez egészen 2016-ig volt így. Akkor a 14. dalai láma Mongóliában jelentette be, hogy a 10.
megtestesülés Mongóliában született. Az esemény vallási jelentőségét azonban sajnos hát¬
térbe szorította az a tény, hogy a dalai láma beutazása miatt a kínai kormány szigorú meg¬
torló intézkedéseket hozott a mongolokkal szemben, akik erre válaszul megtiltották a tibeti
főláma későbbi beutazását az országba. https://www.reuters.com/article/us-mongolia-chi¬
na-idUSKBNI4BONS (utolsó megtekintés: 2022. 08. 18.) A szerző 2022-es mongóliai
terepmunkáján gyűjtött adat, hogy a fiatal újjászületést szádékosan nem nevezték még meg.
A nyilvánosság elől védve folyik az oktatása, bemutatására még nem érkezett el az idő.
" TSEDENDAMBAA 2009.
* Az adomanyok rovid ismertetését lasd: Sz1LAGy1 2004.