OCR
IV. HINDÍ, HINDU, BOLLYWOOD Ezen kívül kulcsfontosságú még a dal fő mondanivalója is, mely szerint az előadók célja a ,hinduk felébresztése" abból az évszázados álomból, amelybe a különböző külső megszálló hatalmak, jelesül az angolok és muszlimok kényszerítették őket. A dalszöveg arra biztat, hogy a hinduk fedezzék fel magukban újra a harcos természetüket és tartsanak ki utolsó vérükig, így különböző fegyverek dicséretével igyekszik rábírni őket arra, hogy álljanak ki magukért. Ezzel egyértelműen a BJP és általa propagált , veszélyben lévő hinduk" narratívát folytatja, arra hívva fel a jóérzésű hindukat, hogy álljanak ki vallásuk védelmében. Erre nemcsak a külső ellenséggel, Pakisztánnal szemben van szükség, de a háttérben ólálkodó belső ellenséggel szemben is. A dal utal a Pakisztánnal kapcsolatos sérelmekre és ellentétekre: felszólít arra, hogy az India és Pakisztán által vitatott hovatartozású Kasmír minden völgyét borítsa sáfrány zászló, vagyis szüntessék meg a terület nemzetközi felosztottságát és birtokolja kizárólag India. Az Indiában élő muszlimokat ugyan explicit módon nem említi, de kijelenti, hogy csak az élhet Indiában, aki hajlandó , Vandé Mátaramot" mondva Indiát éltetni. A kijelentés ellentmondásosságát a sor eredete és használati módja adja. A ,vandé mátaram" szanszkrit nyelvű sor, amelynek jelentése , leborulok az anya előtt", egy 19. századi bengáli nyelvű versből származik, amit Bankim Chandra Chattopadhya [Bankim Csandra Csattópadhjal írt, és amely a függetlenségi mozgalom idején vált igazán népszerűvé, a későbbiekben India nemzeti dalaként tartották számon. Annak ellenére, hogy a leggyakrabban idézett első sorból ez egyértelműen nem derül ki, nyilvánvaló, hogy az említett , anya" valójában az anyaistennőként megszemélyesített Indiát szimbolizálja. A monoteista muszlimok számára egyébként is problematikus a többistenhittel azonosulni, azonban még inkább ellenkezik meggyőződésükkel ellentétes módon más isteneket éltetni, ami ebben az esetben az elvárás volna velük szemben. "" Ezenkívül pedig utal arra a gyakori sztereotípiára is, hogy az indiai muszlimokban nincs nemzeti érzés, és sokkalinkább azonosulnak a vallási közösségükkel, mint a nemzettel. Ez a hindutva retorikájában gyakran implicit vagy explicit módon párosul azzal a gyanúsítással, hogy a muszlimok valójában vallási és nem nemzeti alapon kötődnek, így a muszlim vallású Pakisztánhoz szorosabb szálak fűzik őket, mint a főként hindu Indiához. Annak ellenére, hogy napjainkban körülbelül 138 millió muszlim él India területén, a szubkontinens történeti folyamatainak következményeként társadalmi megítélésük meglehetősen problémás. A hindu jobboldali politikai pártok szemében aziszlám és követői egyaránt idegeneknek vagy egyenesen betolakodóknak számítanak, ugyanis az iszlám eredete és szent helyei a hinduizmussal, szikhizmussal és buddhizmussal, tehát az , őshonos"? dél-ázsiai vallásokkal ellentétben nem Indiában találhatóak. További érv, hogy maga a vallás hódító uralkodói dinasztiák idején terjedt el Indiában. Annak ellenére, hogy a muszlim lakosság egy része a terület felosztásakor Pakisztánba vándorolt, sokan nem tudták vagy nem akarták elhagy57 Ugyanez vonatkozik a , Dzsaj Srí Rám" felkiáltásra is, amellyel akésőbbiekben még részletesen foglalkozunk. 103