Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000108/0000

Hinduizmus és média a 21. században

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Szivák Júlia
Cím (EN)
Hinduism and Media in the 21st Century
Tudományterület
Általános médiatudományok / Media studies (general) (12952), Film, rádió és televíziótanulmányok / Studies on Film, Radio and Television (13054)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000108/0103
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 104 [104]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000108/0103

OCR

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN mint a férjes asszonyok, hanem hosszan és kibontva hordja, mint az istennők és az aszkétanők. Ezzel is szimbolizálja, hogy ő a megszokott társadalmi struktúrákon kívül helyezkedik el, nem kíván az elterjedt társadalmi szerepeknek megfelelően viselkedni. Általában az aszkéták által viselt sáfrányszínű vagy vörös ruhákban mutatkozik, homlokán a spirituális harmadik szemet jelző bindí vagy tilak van. A spirituális összképet tovább erősíti az, hogy általában istenjelmezbe öltözött táncosok is vannak a kíséretében, akik eltáncolják a dalszövegek tartalmát. Mindennek következményeként közönsége sokszor nem is politikai, hanem vallásos eseményként tekint megjelenésére, főleg a falvakban. Az aszkétaszerű benyomást tovább erősítik a magánéletével kapcsolatos nyilatkozatokis. Azoknál az énekeseknél, akik elsősorban vallásos tartalmakat gyártanak, általános társadalmi elvárás a visszafogott magánélet és a konzervatív külső megléte (Manuel 1993: 113), Laxmi Dubey azonban még ezt is elutasította, és radikálisabban követi az aszkéta-imázst: nem ment férjhez, hanem cölibátust fogadott. Mindezt a sors döntésének tartja, és ezt is, akárcsak a pályaválasztását isteni elhivatottságnak tulajdonítja. Állítása szerint felsőbb hatalmak vezették a hindutvához és a zenéhez, ugyanis régebben újságíróként dolgozott, és megannyi, szerelmi dzsiháddal kapcsolatos történettel találkozott. Ezeken felháborodva úgy döntött, hogy muszáj a maga eszközeivel ez ellen harcolnia, vagyis dalokkal erősíteni ahinduk önbecsülését és megfelelő erkölcsi tanítással példát mutatni (Dua 2019). Ikonikus dala, a Har Ghar Bhagva Chayega [Har ghar bhagva cshäjegä] („Minden házra felkerül a sáfrányszín zászló") is erről szól. A dal alapvető üzenete az, hogy a hinduknak ré kell ébredniük a sajät felsöbbrendüsegükre, ellensegeiknek pedig fel kell ismerniük, hogy a hinduk milyen erősek is valójában. Mindebben segít nekik Ráma nevének kántálása, illetve az, ha sáfrányszínű ruhákba öltöznek és sáfrányszínű zászlókkal díszítik a házaikat is. A dal refrénje maga a dal címe, vagyis: Har Ghar Bhagva Chayega, [har ghar bhagvá cshájégál Ab Raam Raajya Ayega [ab Rám Rádzsja ájégál Minden házra felkerül a sáfrányszín zászló, Eljön végre Ráma birodalma! (A szerző fordítása) Mindezzel a hindutva egyik alapelvét, Ráma, az ideális uralkodó és az elveszett hindu aranykor visszatértének mítoszát erősíti. Visszatérő elem még a dalban a , Dzsaj Srí Rám vagyis , éljen Ráma urunk" felkiáltás is, amely népszerű hívószó a hindutva köreiben. A dal nagyon egyszerű, teleologikus szövege tehát lényegében a hindutva alapvető ideológia elemeit foglalja össze. A sáfrányos zászló felemelkedése egyértelműen a hinduizmus szent színének, a sáfránynak a hindutva számára történt kisajátítását és ahindutva hétköznapi életben történő előretörését visszhangozza. Ezzel egybecseng Ráma birodalmának eljövetele is, amelynek ideológiai töltetével az Ajódhjá-mozgalmat tárgyaló fejezetben már foglalkoztunk. 102

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.27 MB
Permalinkből jpg
022_000108/0103.jpg
Permalinkből OCR
022_000108/0103.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde