Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000108/0000

Hinduizmus és média a 21. században

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Szivák Júlia
Title (EN)
Hinduism and Media in the 21st Century
Field of science
Általános médiatudományok / Media studies (general) (12952), Film, rádió és televíziótanulmányok / Studies on Film, Radio and Television (13054)
Type of publication
monográfia
022_000108/0100
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 101 [101]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000108/0100

OCR

IV. HINDÍ, HINDU, BOLLYWOOD többször is életveszélyesen megfenyegette a színészeket" és a rendezőt. Egyszer még a forgatásra is betörtek, ahol szétverték és felgyújtották a díszletet, ami jelentősen visszavetette a film készítésének folyamatát. A negatív hatások mellett meg kell említeni, hogy a támadás természetesen reklámnak éppen nem volt rossz, hisz a készülő film rögtön az összes újság címlapjára került. Végül a további kellemetlenségek elkerülése érdekében a filmkészítők kénytelenek voltak különböző változtatásokat eszközölni, például a digitális CGI-technológia használatával utólag eltakarni Padmávatí fedetlen törzsét, hogy jobban megfeleljen a konzervatív öltözködési elképzeléseknek, illetve utólag a rádzspút nők erkölcseire és morális kódexére vonatkozó párbeszédeket helyeztek el a filmben, amelyek egyértelműen , megvédték" a rádzspút hercegnő becsületét (Shandilya 2019: 100). A film kapcsán különösen érdekes megvizsgálni a társadalmi vitát, amelyet kiváltott a hindu-muszlim kapcsolatok és az indiai történelem értelmezésével kapcsolatban. Egyrészt a film bemutatása előtt különböző jobboldali szervezetek tiltakoztak a film ellen, és jellemzően az angol nyelvű urbánus média és elit vette védelmébe a filmet a szólásszabadságra hivatkozva. Azonban a film megtekintése után a helyzet pontosan az ellenkezőjére fordult, tekintve, hogy az elkészült film több szempontból is igencsak regresszív. Az, hogy a muszlimokat sztereotip módon és meglehetősen negatív fényben mutatja be, valamint amellett is érvel, hogy a közösség becsülete függ a nők erkölcsös magaviseletétől, és hogy ennek fényében az özvegyek rituális öngyilkossága erényes és nemes tett, ellentétes azoknak az elveivel, akik egyébként a szólásszabadságra hivatkozva tiltakoztak a film cenzúrázása ellen. A liberális értelmiség tehát a bemutatót követően nagy számban elzárkózott a filmtől, és a BJP ideológiáját kiszolgáló törekvésként tekintenek rá (Shandilya 2019: 107). Különösen nagy port kavart a szati, vagyis az özvegyek rituális öngyilkosságának ábrázolása, amely a film végkifejletében is megjelenik. A szatí a feleség életeken át ívelő hűségének jelképe, amely a mitológia szerint a hindu istenek köréből ered, azonban a mögöttes okokat kutatva a spirituális és vallási magyarázatokon kívül gazdasági okokatis találhatunk: mivel a házasságkötéskor a nők a férj családjához költöztek, és elsődleges feladatuk a férj jólétének biztosítása volt, a férj halálát követően ez fölöslegessé vált, és pusztán eggyel több, keresettel nem rendelkező éhes szájat jelentett. A szatígyakorlat különösen problémás abból a szempontból, hogya nők szerepe az indiai társadalomban egyébként is másodrendű a férfiak után, amelyet megannyi - egyébként betiltott — társadalmi gyakorlat, mint ahozomány követelése, vagy a szelektív, csak lány magzatokat érintő abortusz is súlyosbít. Ez az elsősorban Észak-India különböző területein őshonos gyakorlat már a brit gyarmatosítók számára is elfogadhatatlan volt, és egy újabb szempontotjelentett abban az érvrendszerben, mely szerint az indiaiak , barbár" szokásai szükségessé teszik a nyugati beavatkozást, és egyfajta civilizációs misszióra jogosítják fel a briteket. 56 A rendező Sanjay Leela Bhansalit bántalmazták, majd megfenyegették, hogy lefejezik, a főszerepet alakító Deepika Padukone-t pedig azzal fenyegették meg, hogy levágják az orrát (India Today 2017). 99

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.4 MB
Lien permanent vers jpg
022_000108/0100.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000108/0100.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu