OCR Output

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN

Kangana azóta is gyakran és szívesen foglal állást politikai kérdésekben, minden
esetben a miniszterelnököt és ideológiáját támogatva (Pandey 2020).

Akshay Kumar filmjei rendszeresen a BJP különböző társadalmi programjait
tárgyalják. Az egyik legszembetűnőbb példája ennek a Toilet: Ek Prem Katha
([Toilet: Ek Prem Kathä], „WC: egy szerelmi törtenet”, 2017, rend.: Shri Narayan
Singh) cimü film volt, amely Modi Swacch Bharat Abhiyaan ([Szvaccsh Bhärat Ab¬
hiján], , Tiszta India Program") című kampányát népszerűsítette. A film egy falusi
környezetben kötött szerelmi házasságot mutat be, amely kis híján zátonyra fut,
amiért az iskolázott feleség nem hajlandó belenyugodni abba, hogy a konzervatív
tisztasági-tisztátalansági előírások miatt a férje háztartásában nincs illemhely, és
ezért a mezőn kénytelen végezni a dolgát. Annak ellenére, hogy a miniszterelnök
vagy a kampány neve nem hangzott el, a film egyáltalán nem csinált titkot abból,
hogy Modi politikai programját támogatja azzal, hogy bemutatja, milyen nagy
probléma a vidéki Indiában az elérhető illemhelyek hiányában a nyilvános ürítés,
illetve hogy Modi személyesen milyen nagy változást tudott hozni ez ügyben.
Amellett, hogy egy komoly társadalmi problémát igyekezett közérthető módon
bemutatni, lényegében egyértelmű reklámfilmként is szolgált. Akshay Kumar
ennél egyértelműbben is kifejezte Modi iránti támogatását, amikor a 2019-es
választások előtt egy részletes és , politikától mentes" interjút készített Modival,
amely kísérletet tett arra, hogy a választások és akampány közepén Modit mint a
nép fiát és egy jóindulatú, megközelíthető embert mutasson be (Mitra 2021: 288).

Bollywood és a fennálló politikai rend szimbiózisa nem maradt meg ennyiben.
Modiról magáról is több film készült, és ezek száma különösen megnőtt a választás
évében. A 2019-es indiai választás idején kifejezetten a közvélemény befolyáso¬
lása volt sok filmkészítő célja, például a Manmohan Singh [Manmohan Szingh],
Kongresszus-pärti miniszterelnököt igen kritikus szemszögből bemutató The
Accidental Prime Minister (,,A véletlen miniszterelndk”, 2019, rend.: Vijay Gutte)
egyértelműen a BJP támogatására szólította fel a nézőket azzal, hogy a Kongresszus
Pártot korruptként és dinasztikusként ábrázolta. A választást közvetlenül megelő¬
zően több film és sorozat is készült magáról Modiröl, peldäula PM Modi („Modi
miniszterelnök", 2019, rend.: Omung Kumar), de ezeket végül a bíróság döntése
alapján csak a választásokat követően lehetett bemutatni (Chowdhury 2019).

Az indiai-pakisztáni kapcsolatokat is hasonlóan átpolitizált módon ábrázolják
a legújabb, BJP-kurzus szája íze szerint készült filmek. Az Uri: The Surgical Strike
(Uri: a sebészeti pontosságú csapás", 2019, rend.: Aditya Dhar) remek technológi¬
ával és magas minőségben, a nyugati háborús filmekhez szokott közönség számára
is élvezhető módon mutatja be a Modi-kormány egy mai napig nem bizonyított
hőstettét, méghozzá azt, hogy 2016-ban azindiai Uri települést ért pakisztáni ter¬
rortámadás után az indiai csapatok — a Modi-kormány retorikájával élve — , sebészi
pontosságú légicsapást" mértek pakisztáni terroristákra a határon túl. Ugyan erre
a Modi-kormánynak lényegében semmilyen bizonyítéka nincs, sőt a pakisztáni
kormány szatellitfelvételekkel támasztotta alá, hogy a légitámadás csupán fákat ért,

94