Amint arra a bevezetőben már utaltunk, Indiában a nyelvi és regionális diverzitá¬
sa miatt lényegében nem létezik nemzeti mozi. Az indiai filmgyártás különböző
regionális helyszínei közül a legjelentősebb központban, Mumbaíban (korábban
Bombay) forgatott, hindí nyelvű filmek, amelyeket az 1990-es évek óta bollywoodi
filmekkéntis számon tartanak, azonban példátlanul széles közönséghez jutnak el,
ugyanis kaszttól, nemtől, iskolázottságtól és kortól függetlenül mindenki számára
elérhető szórakozást nyújtanak (Dwyer 2014: 384).°° Annak ellenére, hogy mint
azt már tárgyaltuk, kifejezetten mitológiai témájú filmek mostanában csak ritkán
készülnek, a hinduizmus továbbra is fontos szerepet játszik a filmvásznon, azonban
inkább az indiai nemzeti identitás kontextusában, az indiai kultúra integráns és
történelemalkotó részeként jelenik meg. A ,hinduság", vagyis a hindu valláshoz
és társadalomszerveződéshez kapcsolódó értékek, szertartások és a kulturális
kódok egyre inkább alapértelmezett normaként kerülnek ábrázolásra (Dywer
2006: 274). Emiatt a filmek narrativäjäban is ältalänos megegyezesse välik az, hogy
India alapvetően egy a hindu kultúra által összekötött ország (Hirji 2008: 61). Ez
jelentősen eltér a korábbi gyakorlattól, amikor alapvetően szekuláris, minden val¬
lást - legalább az elmélet síkján — hasonlóan. fontosnak tartó szemlélet uralkodott.
Vallásos témák és különösen vallási különbségek sokáig egyáltalán meg sem
jelentek a hindí moziban, ugyanis a függetlenedést követő időszak politikai célja a
sérelmek feledése és a nemzetépítés volt. Ennek megfelelően sokáig a filmvásznon
is a hangsúly a vallási különbségeket háttérbe szorító, szocialista optimizmuson
volt (Virdi 2003: 75). A nemzetépítési céltól függetlenül a filmekben ábrázolt
,indiai nemzet" képe igen hangsúlyosan tükrözte bizonyos társadalmi csoportok,
leginkább a filmkészítők világlátását és politikai beállítottságát, amely a filmek
nézőpontján is érezhető (Dwyer 2010: 384). A legtöbb hindi film főszereplője
észak-indiai, felső kasztbeli, felső középosztálybeli hindu férfi, és anézőkis ennek
a főhősnek nézőpontján keresztül nyernek bepillantást a történetbe, vagyis az ő
világlátásával azonosulnak. A filmekben bemutatott indiai nemzet képét is ez a
látásmód befolyásolja, amely jórészt egybeesik a mindenkori indiai politikai elit
által alkotott hazafiasság normatív elképzelésével is (Kumar 2008: 179). Ennek
megfelelően a hindi filmek hagyományosan kevés figyelmet szenteltek az etnikai
és vallási kisebbségek megjelenítésének, ezek ábrázolása gyakran a sztereotipikus,
és már-már karikatúraszerű volt.
A kilencvenes években az indiai társadalomban és a hindi filmiparban is komoly
változások következtek be. India belpolitikáját az ország határai mentén, Kasmírban,