OCR Output

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN

ritást és követői bázist sikeresen váltotta politikai tőkére. Az általa alapított Telugu
Dészam Párti Ándhra Pradés tagállam egyik vezető pártjává vált, amelyben fontos
szerepet játszott NTR filmvásznon kialakított személyisége (Dwyer 2009: 149).
Ennek a folyamatnak a következményeit napjainkban is láthatjuk, a híres tamil
filmszínészek, mint például MGR (M.G. Ramachandra) vagy Jayalalithaa gyakran
megjelentek bizonyos istenekkel azonosítva kampányaikban, vagy rajongóik által
tisztelve (Sridhar 2014).

ISTENI SZUPERHŐSÖK A KÉPERNYŐN

Az sem ritka a hindu mitológia mozgóképes megjelenítésében, hogy különböző
istenségek szuperhősökként értelmeződnek újra a 21. században. A Shah Rukh
Khan föszereplesevel keszült Ra.One [Rävan] cimü film (2011, rend.: Anubhav
Sinha) a Rámájana feldolgozásával digitális világba helyezi át a jó és rossz küz¬
delmét. Egy számítógépes játék virtuális valóságában csap össze Ra.One (vagyis
Rávan) és G.One (Dzsívan, vagyis , élet"). A film az eposz több fontos toposzát
és ikonográfiai jellemzőjét felhasználja, a főszereplők azonban a modern kor el¬
várásainak megfelelően jóval inkább hasonlítanak szuperhősökre, mint istenekre
(Vajdovich 2018: 181).

Sokkal erőteljesebben jelent meg a mitológia a 2022-es Brahmastra — Part One:
Shiva ([Brahmäsztra], „Brahmä fegyvere”, rend.: Ayan Mukherji) című filmben,
amely az asztraverzum elnevezésü szuperhôsviläg létrehozasat is jelentette, mely¬
nek keretében sok elemet átvettek az amerikai szuperhős-kánonból, de ezeket a
hindu mitológia köntösébe bújtatták. A COVID-járványt követően a bollywoodi
filmgyártás válságba került és csak nehezen találta a kiutat, nem sikerült olyan
témákat és történeteket találnia, amelyek igazán népszerűvé tudtak volna válni a
nézők körében. Az egyik lehetséges megoldást a fantasy-filmek jelentették, még¬
hozzá a hindu mitológia világának felhasználásával, amelyek látványvilágukkal
arra csábították a nézőket, hogy mozijegyet váltsanak, és a filmvásznon nézzék a
lenyűgöző látványvilágot. A Brahmastra, a valaha készült legdrágább indiai film"
is ebben a filmkészítési kontextusban értelmezendő."

Az asztraverzum középpontjában az asztrák, vagyisisteni eredetű, természetfeletti
erővel rendelkező fegyverek állnak, amelyet kiválasztott hősök birtokolnak és
használnak valamely karmikus cél érdekében. A film címét a legerősebb fegyverről,
a brahmásztráról kapta (Brahmá-tasztra), amely az univerzum létezését is veszélybe
sodorja, amennyiben rossz kezek közé kerül. A film előtörténetében pontosan ez
történt, ezért az asztrákat uraló bölcsek tanácsa, a brahmáns darabokra törte a

°° Megközelítőleg 410 karór rúpiás büdzsével készült, világszerte 431 karór rúpiás bevételre tett
szert a mozijegyek eladásából, azonban a lenyűgöző látványvilág mellett a kritikusok nem
voltak megelégedve a történetmeséléssel (Bhandari 2022).

A karór azindiai számítási rendszerben a tízmillióval egyenértékű, 2023. augusztusi árfolya¬
mon ez több, mint 18 milliárd forintos bevételt jelent.

86