III. ISTENEK, DÉMONOK ÉS KÍSÉRTETEKA KÉPERNYŐN
az erőszakos, őrült szeretők és véres leszámolások filmes megjelenítései, így a film
lezárása sem lóg ki a sorból.
Sokat változott a közízlés és a filmkészítés a 2010-es évek közepére. A Kahaani
című film is Durgá alakját idézi meg, azonban itt elsősorban a női szerepeken és
a kelet-indiai Durgá-kultuszon van a hangsúly. A film csavaros történetében egy
kétségbeesett terhes nő, Vidjá Bágcsi eltűnt férje utáni nyomozását nézzük végig
Kalkutta városában a Durgá púdzsá idején. Vidjá először a rendőrség segítségét
kéri, azonban női mivolta és az ünnep által okozott általános felfordulás miatt senki
sem veszi igazán komolyan. Kénytelen így a saját kezébe venni a nyomozást, amely
végül a törvénnyel is összetűzésbe hozza. A film végén kiderül, hogy Vidjá Bágcsi
valójában végig az orránál fogva vezette a hatóságokat és a saját bosszúját hajtotta
végre egy nemzetközi terrorszervezet ellen, akik évekkel ezelőtt férje és meg nem
született gyermeke halálát okozták. A Kahaani az istennő legendájának haragvó
és békés megjelenésének kettősségére utal a film poszterén is, ahol a terhes, tehát
az istennő tápláló, anyai oldalát megjelenítő Vidjá mögött az istennő haragvó
formájának lesújtani készülő karjai jelennek meg (Bose 2014: 399).
18. A Kahaani cimü film posztere
Afılm a Durgá púdzsá ünnepkörét választotta háttérnek, amelynek középpontjában
Vidjá Bágcsi, az istennő harcos formájának földi megjelenéseként áll. A végső
leszámolás során Durgához hasonlóan egyedül, férfiak segítsége nélkül arat győ¬
zelmet ellenfelén. Sikerül felgöngyölítenie azt abűnügyet, amelyet a rendőrség és
a titkosszolgálat éveken keresztül nem volt képes megoldani, sőt, még bosszút is
áll, és megöli azt a , démont", jelen esetben terroristát, aki olyan sokaknak okozott
szenvedést.
A film vizuális vilägäban is az istennökultusz &s a Durgä püdzsd ünnepkör jelenik
meg: az Istennő ünnepére való készülődés a nyomozás aláfestéseként szolgál, és a
katartikus befejezésre való felkészülést is jelenti. A film során a szereplőkkel együtt
ellátogatunk az ünnep jellegzetes helyszíneire: Kalkutta Kumortuli városrészébe,
aholaz ünnep középpontjában álló Durgá-idolok készülnek, a híres Kálighát-temp¬
lomba; valamint megjelennek a Durgá púdzsá Kalkuttára jellemző kellékei is: az
agyagtálakban égő füstölővel járt dhunucsi tánc, a dhak dob jellegzetes hangja,
valamint az ululudhvani, vagyis a bengáli nők által kiadottjellegzetes ,ululu" hangot
utánzó kántálás, amely a gonosz távoltartására szolgál.