OCR
HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN Durgáaz Istennő kevésbé vad, de hasonlóan mindenható megtestesülése. Jellemző en fehér szárít visel, és kibontott haja azt szimbolizálja, hogy kívül áll a társadalmi renden, nem kontyban vagy copfban hordja, mint a társadalmi rend szabályai által kötött földi nök. Durgät mint a bivalydemon, Mahisäszura legyözöjet tisztelik. Durgá Visnu, Brahmá és Siva energiájának kisugárzásából keletkezett, amikor a világ kozmikus rendje felborult, ugyanis a férfi istenségek által legyőzhetetlen Mahisászura azistenek ellen fordult, így a világ egy női megmentőre szorult. A ragyogó Durgá istennő ezért az összes isten erejéből kapott egy keveset, tíz karjában egy-egy ajándékba kapott fegyvert tart, hordozóállata pedig egy oroszlán, amely segíti őt a csatában. Mahisászurát végül a Sivától kapott háromágú szigonnyal gyözte le (Erndl 2013:3). Ahindifilmek gyakran hivjäk segitsegül ennek a ket istennönek az alakjät, amikor a társadalmi korlátokat áthágó, bosszúálló nőket ábrázolnak. Az alábbiakban két bosszúálló nő, Siváni és Vidjá alakját vizsgáljuk meg az Anjaam ([Andzsam], „Akövetkezmeny”, 1994, rend.: Rahul Rawail), illetvea Kahaani ([Kahäni], „A törtenet”, 2012, rend.: Sujoy Ghosh) cimü filmekben. Közös ezekben a főhősnőkben, hogy mindketten családtagjaik elvesztése miatt állnak bosszút, és a folyamat során a haragvó istennők bizonyos tulajdonságait veszik át. Figyelemre méltó különbség azonban a két főhősnő sorsának és társadalmi elfogadottságának ábrázolása, amely a két film készítése között eltelt idő alatt bekövetkezett társadalmi változásoknak is köszönhető. Az Anjaam főszereplőjének, Sivánínak (amely szintén az Istennő egyik elnevezése) életét teljesen tönkreteszi zaklatója, Vidzsaj, aki módszeresen kivégzi Siváni összes családtagját, majd ártatlanul börtönbe is juttatja a nőt. Amikor a börtönben Siváni utolsó reményét, még meg nem született gyermekét is elveszti, átlényegül Csandí istennővé és bosszút áll mindenkin, aki tragédiájához bármilyen módon hozzájárult. Az átalakulás egy dalbetét során következik be, amely a film egyetlen kifejezetten vallásos tartalmú dala. A Pratighat ki jwala, vagyis A következmény villáma című dalt a börtönben ártatlanul fogva tartott nők éneklik Durgá istennő képe előtt. A dalszövegben Csandí és Dzsagadambiká néven illetik az ártatlanul vádolt és bántalmazott nők érdekében kiálló, bosszúálló Sivánít, aki ezzel lényegében istennôvé välik. A dal képi megjelenítéseben az együtt imádkozó elítélt nők átszellemült imádsága és Siváni bosszújának első állomása látható, melynek során agyonveri a korrupt börtönőrt, aki fizikailag és szexuálisan bántalmazta a rabokat. A film tehát az érdekeit erőszakkal érvényesítő nőt egyértelműen csak az isteni szférában tudja elképzelni, méghozzá továbbra is a feleség- és anyaszerepben, hisz Sivániis férje és gyermeke miatt áll bosszút (Erndl 2013: 23). Fontos megjegyezni, hogy a film végén azonban Sivánínak is bűnhődnie kell, életével fizet azért, hogy Vidzsajon megfelelő bosszút áll. Az 1990-es évek filmkészítési konvenciói szerint tehát az asszertív és szeretteiért kiálló nő tehát nem léphette át szabadon a társadalom által előre kiszabott szerepeket. Érdemes ezt az ábrázolásmódot a kor filmjeinek fényébenis olvasni: a korszakban készült filmekben kifejezetten gyakoriak voltak 70