férjüknek hűséget és alázatot fogadó nők. Fő felelősségük a létező társadalmi
rend fenntartása, a férjükről és családjukról való gondoskodás, ők a patriarchális,
bráhmanikus társadalom nőideáljai (Gamberi 2014: 357). Ezen női szerepek az
indiai populáris kultúrára is rányomták a bélyegüket, nemzedékeken keresztül az
ideális hindu nő alakját mint az önfeláldozó, a férj és a család boldogságát előtérbe
helyező személyként határozták meg, aki a szenvedés és lemondás által spirituális
tisztaságra is tesz szert (Gupta 2015: 109). A korábbiakban ugyan már esett szó
Szítá filmbéli megjelenéseiről, azonban a továbbiakban láthatjuk, hogy az eposzok
és legendák konkrét feldolgozásán túl is nagy hatást gyakoroltak a hindi filmek
hősnőinek megjelenésére.
Talán a leghíresebb önfeláldozó, otthonteremtő hindu Istennő-referencia az
1957-es Mother India („India anya”, rend.: Mehboob Khan) című filmben jelenik
meg, amely nemcsak a vallás, de a nacionalizmus témáját is az előtérbe hozza.
A film címe egyrészt utal a függetlenségi mozgalom idejére is, amikor az újonnan
formálódó nemzetállam gondolatát, Indiát anyaistennőként személyesítették meg,
másrészt a frissen függetlenné vált India szocialista-nacionalista értékrendjét
igyekezett összeegyeztetni a hindu ikonográfiával. A film főszereplője, Rádhá
valójában több önfeláldozó istennő tulajdonságait egyesítette. A film kezdeti
jeleneteiben a földistennővel, Bhúdévível azonosítják, de az engedelmes, köteles¬
ségtudó nő alakja Szítát is a nézők képzeletébe idézi, aki szintén kapcsolatot ápol
az anyafölddel (Dwyer 2009: 154)."
Az otthonteremtő hindu istennőnek modernebb megjelenési formái például a
már korábban említett Hum Aapke Hain Koun... ! című filmben is megfigyelhetőek.
A Szítá-párhuzamot már korábban tárgyaltuk ezzel a filmmel kapcsolatban, azon¬
ban egy mäsik hindu istennö, Laksmi is megjelenik a film föszereplönöi, Püdzsä es
Nisä anyjanak äbräzoläsäban. Az édesanyät Laksmihoz hasonlitja üjdonsült näsza,
amely igen érdekes képzettársításhoz vezet. Laksmi, vagy más néven Srí istennő
Visnu felesége, akit a hatalom, szerencse és a vagyon istennőjeként tisztelnek, aki
az egyik hindu teremtésmítosz szerint a Tejóceán kiköpülésekor jelent meg az
istenek világában.?
Laksmi Visnu odaadó párjaként a végtelenség kígyóján fekvő Visnu lábát
masszírozza (Válóczi 2018: 24). Az önfeláldozás és odaadás akkoris meghatározó
tulajdonsága, amikor Szítával azonosítják. A HAAHK kontextusában is Laksmíi
ezen kvalitásai állnak a központban. Nisá és Púdzsá édesanyjáról a film során csak
azttudjuk meg, hogy tartja a vallásos böjtöket, illetve, hogy reggelente eljár a hindu
templomba. Az Aaj humaare dil mein... ( , Ma a szívemben...") című dalban viszont
barázdában találtak.
Tejóceán, amely rengeteg kincset rejtett magában a halhatatlanságitalát is tartalmazta, amely¬
hez az istenek csak úgy juthattak hozzá, amennyiben kiköpülik azt. A nagy köpülőtengelyt
Visnu teknős alakú megjelenésének hátán forgatták, és sorban kerültek elő a különböző érté¬
kesebbnél értékesebb kincsek, így a szerencse és vagyon istennője is, aki azistenek királyának,
Visnunak a felesége lesz, de a földi királyok számára is szerencsét hozó társként funkcionál.