OCR Output

III. ISTENEK, DÉMONOK ÉS KÍSÉRTETEKA KÉPERNYŐN

készítők kénytelenek voltak egy töltelékszóval helyettesíteni a , szexi" kifejezést."
Ettől függetlenül, a szereplők az isteni páros féltékeny évődésének megidézésével
egy olyan szimbolikus nyelven voltak képesek az érzéseiketkommunikálni, amely
a közönség számára is jól érthető.

Amint azt a fentebbi példákból is láthattuk, aRtádhá-Krisna mítosz jól ismert és
érzelmileg összetett fordulatai tehát minden néző számára ismerősek, sőt, emiatt
jól használhatóak a történetmesélés tömörítésére vagy szimbolikussá tételére.
A szimbólumrendszer használata miatt a filmbeli helyzetet sem kell részletesen
elmagyarázni, mert a kulturális kontextus ismeretéből a nézők azt is ki tudják
következtetni, hogy a filmben épp mi történik. Ezáltal sokkal finomabban tudnak
a filmkészítők üzeneteket közvetíteni, a nézőknek is öröme telik a párhuzamok
felfedezésében, és még a cenzori hivatal sem szólhat bele a túlzottan szabados vagy
erotikus tartalom közlésébe, hiszen mindez a mitológia köntösében történik, isteni
szereplők történeteit imitálja csak. Hasonló szimbolikus és referenciapontként
szolgáló szerepet töltenek be a filmekben egyéb mitológiai szereplők is. A követ¬
kezőkben egy komplexebb alakkal, az Istennő különböző megjelenési alakjaival
foglalkozunk.

Az ISTENNŐ:
ENGEDELMES ÉS BOSSZÚÁLLÓ MEGJELENÉSEK

A populáris kultúrára hatást gyakorló mitológiai szereplők között megkerülhetet¬
lenül fontos, ám nehezen megragadható Déví, vagyis az Istennő alakja. Az Istennő
a hinduizmusban inkább gyűjtőfogalomként szolgál: mindazokat a női energiákat
magába foglalja, amelyek az évezredek folyamán a hindu mitológiában megjelentek.
Az Istennő alakja így egyesíti a pusztító és teremtő energiákat, valamint a materiális
és szellemi világot is (Sankaran 2016: 452). Az Istennő megjelenési formáit két
csoportra oszthatjuk: az elsőbe tartoznak azok az istennők, akik elsősorban férfi
istenpárjuk női energiájaként jelennek meg, mint Laksmi, Parvati vagy Szarasz¬
vati. A második csoportba pedig azok az istennők tartoznak, mint Kálí és Durgá,
akik domináns szerepet töltenek be, gyakran démonokat, szörnyeket győznekle,
és férfi párjukhoz való alárendeltségük nem olyan hangsúlyos, illetve bizonyos
hagyományok szerint a férfi isteneknél is nagyobb hatalommal rendelkeznek.
Az elsősorban társként funkcionáló alakok az Istennő jóságos megtestesü¬
lései. Égi és földi megtestesülései, illetve a hasonló tulajdonságokat hordozó
mitológiai alakok, mint Draupadíi, Szávitri a férj és a család jólétét, valamint a
kötelességet helyezik minden elé. Ők a pativratäk,* ,férjfogadalmüak”, vagyis

39 A szó a , dészí", ami nagy vonalakban "hazai, saját, indiai" jelentéstartalommal bír, gyakran
jelenik meg bollywoodi dalokban a megfelelő szótagszám létrehozása érdekében.

4 Hagyományosan öt vagy hét istennőt tisztelnek pativratáként: a lista tagjai Szítá, Ráma
felesége; Szávitri, Szatjaván herceg felesége, Arundhati, Vasistha bölcs felesege; Anaszüja,
Atri bölcs felesége; and Damajanti, Nala király felesége (Kang 2015: 206).

67