OCR Output

III. ISTENEK, DÉMONOK ÉS KÍSÉRTETEKA KÉPERNYŐN

a családjára, és a thumrí-éneklő kurtizánok szintjére süllyed. A már nem fiatal
nő eltúlzott táncmozdulatai, harsány éneklése karikatúraszerű, komikus hatást
keltenek, és arról győzik meg a fiús családot, hogy amennyiben beleegyeznek ebbe
a kapcsolatba, az egyértelműen rangon aluli házasság lesz.

Így a Dévdász és Páró, valamint Krisna és Rádhá közötti párhuzam szinte
próféciává is válik, hiszen Rádhá és Krisna sem házasodtak össze soha, csak a há¬
zasságon kívüli szerelmi kapcsolat kötötte össze őket. A dal végén Páró anyjának
házassági ajánlatát is elutasítja Dévdász családja, vagyis örökre a transzgresszív,
szenvedélyes szeretők kategóriájába száműzik őket. A filmben ez a dal tehát arra
szolgál, hogy szembe állítsa a fiatalok egymás iránt érzett szenvedélyes szerelmét
és a társadalmi hierarchia ridegségét, de ezen túl erotikus tartalmat is szolgáltat
a film számára. Azonban ahelyett, hogy a szenvedélyes pillanatok a film főszö¬
vegében jelentek volna meg, egy dalba kerültek, így nem akadtak fent a cenzori
testület szűrőjén.

Szintén a szexualitással kapcsolatos modern és hagyományos felfogások kö¬
zötti ellentét ábrázolására szolgál a Radha című dal a Student of the Year című
filmből (2012, rend.: Karan Johar), azonban itt más szögből vizsgálhatjuk meg
a Rádhá-Krisna kulturális univerzum felhasználását. A Student of the Year egy
kamaszok felnőtté válásáról szóló, napjainkban játszódó, amerikai tinifilmek által
inspirált film. A történet egy előkelő bentlakásos magángimnáziumban játszódik,
ahol a legnépszerűbb, legszebb és leggazdagabb fiúk és lányok versengenek az
,év diákja" címért. Teljesen felborítja az addigi erőviszonyokat, amikor a verseny
közepén megérkezik a szegény, de vonzó új fiú, Abhi, aki szerény családi háttere
miatt emberilegis sokkal szimpatikusabb, mint az addigi főszereplő, Róhan. Abhi
kedvességével Róhan elhanyagolt barátnőjének szívét is megnyeri. Fontos szálígy
a népszerű fiú, Róhan és hasonlóképp népszerű barátnője, Senájá párkapcsolati
válsága, ami ennek a konkrét dalnak a szituációját is adja: Senájá nagyon sérelmezi,
hogy Róhan egyidejűleg más lányoknakis csapja a szelet. Így az új fiúval, Abhival
karöltve előad egy esküvői fogadáson egy Krisnáról szóló dalt.

A Radha című dalban, a bhakti, thumri, illetve népköltészet hagyományaihoz
hasonlóan az énekes egyes szám első személyben panaszolja el a Krisna hűtlensége
és csapodársága felett érzett bánatát. Senájá a filmben egyébkénttőle karakteridegen
módon a kihívó, nyugati dizájnerruhák helyett hagyományos jellegű, indiai öltö¬
zetben álla színpadon. Arcát fátyol takarja el, kezével pedig furulyajátékot mímel,
amely minden klasszikus- és néptáncban Krisnát idézi föl. Dalában arról énekel,
hogy Krisna megannyi gópíval játszik az erdő mélyén, és nem veszi figyelembe azt,
hogy Rádhá érzéseit ezzel mennyire megbántja.

65