Annak ellenére, hogy a Rámájana és a Mahábhárata gyakorolták a legnagyobb hatást
a populáris kultúra termékeire, egyéb mitológiai szereplők is gyakran megjelennek
a filmvásznon. Ennek jelentősége nemcsak abban áll, hogy demonstrálja a hindu
mitológia hétköznapi életre gyakorolt hatását, sokkal inkább abban, hogy egy
meglévő szimbólumkészletet felhasználásával képes releváns társadalmi üzeneteket
közvetíteni. Ez természetesen nem feltétlenül tudatos szándék a filmkészítők részé¬
ről, azonban a mitológiai történetek átértelmezése, példaként statuálása izgalmas
terepet nyújt a modernitás és hagyomány összefüggéseinek tanulmányozására.
A fejezet során elsőként Krisna és Rádhá, a hindu mitológia isteni párjának
reprezentációját vizsgáljuk. A pajkos istenség és szeretőjének története az indiai
művészet minden ágára kihatott, így a filmek világában is előkelő helyet foglal el.
Rádhá és Krisna alakjának megjelenését elsősorban a filmdalok kontextusában
vizsgáljuk. Ezt követően az Istennő különböző megjelenési formáit tekintjük át,
amelyek a filmek és a társadalmi nem ábrázolásának kapcsolata szempontjából
jelentősek. Az Istennő békés és haragvó alakjai egyaránt példaképként szolgálnak
a filmekben szereplő földi nők számára. Hasonlóképp, egyéb mitológiai lények,
mint például a boszorkány és kísértet alakjai gyakran lehetővé teszik, hogy a ké¬
szítők a nők helyzetével kapcsolatos társadalmi üzeneteket fogalmazzanak meg.
A fejezet végén pedig kitekintünk a filmes reprezentáció és a vallásgyakorlás
metszetére is, megvizsgáljuk, hogy a képernyőn látott vallásos tartalmak mennyiben
befolyásolják a hétköznapi élet folyását. Elsősorban Szantósí Má kultuszáról lesz
szó, aki sokkal kisebb jelentőségű istennő volt, mielőtt filmvászonra került volna
a története, azóta azonban töretlen népszerűségnek örvend a film világán kívül
is. Végül pedig az istenek és a modernitás kapcsolatát tárgyaljuk az isteni szuper¬
hősökről szóló alfejezet során. Ez a rész előrevetíti a következő fejezet témájátis,
amely a hindutva, a modernitás és a kulturális hagyomány átértelmezését tárgyalja.
Krisna, Visnu nyolcadik földi megtestesülése, vagyis avatárája azindiai mitológia
egyik legnépszerűbb alakja. Igen szerteágazóak az életével és tetteivel kapcsolatos
legendák, ugyanis akárcsak Visnu, Krisna alakja is több helyi istenség összeolvadá¬
sábóljött létre. Krisnát tehát egyszerre tisztelik csodás erejű csecsemőként, huncut
kisgyermekként, csábító igúként, bölcs tanácsadóként és igazságos királyként
is. Fiatalkoráról számos népmese és legenda szól, míg felnőttkorát elsősorban a
Mahábhárata tárgyalja.