OCR Output

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN

kerül, azonban előrevetíti azt is, hogy ezek a szerelmesek sem lehetnek egymáséi.
A dal Rágini kétségbeesett küzdelmét ábrázolja Bírával szemben: kézzel, faággal
próbálja megtámadni Bírát, azonban Bírá nem üt vissza, erőszakmentesen reagál
Rägini pröbälkozäsaira. Rägini is egyre erőtlenebbül próbálkozik, és a nézőben
felmerül a kétely, hogy valójában mi is az, ami ellen Rágini küzd: a fogva tartása
vagy a fogvatartója iránt érzett érzelmei? A dal megannyi toposzt használ fel:
míg a filmekben gyakori, hogy a hóli ünnepének hagyományos festékdobálását
kihasználva a szerelmesek egymáshoz érnek, itt színes festékporok helyett Rági¬
ni faforgáccsal dobálja meg Bírát. Az erotikus vágyat illusztrálva a szerelmesek
folyóparton vagy vízesés alatt játszadoznak gyakran, itt bár megannyi vízesés és
forrás jelenik meg a dalban, mindkét fél sebekkel van borítva és közeledésük bal¬
sejtelmű aurát áraszt. A dal tehát a halálra ítélt vonzalmat ábrázolja és előrevetíti
a szerelmesek tragédiáját.

A Raavan ezúton meglehetősen új fényben mutatja be a jólismert szereplőket, és
foglalkoztatja a gondolat, hogy mi is történhetett valójában Szítá és Rávan között.
Kísérletet tesz arra is, hogy a modern társadalmi problémák kontextusában értel¬
mezze újra az eposzt, méghozzá a jelenkor morális kódexének megfelelően, amely
azzalis tisztában van, hogy a történelmet a győztesek írják, azonban ez nem menti
fel őket a morális felelősség alól. A film szerint a 21. században már nem elegendő
a példakép szerep eléréséhez, hogy Ráma kövesse a törvény betűjét: jó embernek
is kellene lennie, aki a nőket és a társadalom peremére szorult csoportokat sem
használja ki. A film Szítája pedig igyekszik saját kezébe venni a sorsát, bár a korrupt
társadalmi rendnek ő is áldozatává válik és elbukik, de kevésbé passzívan, mint az
eposzi Szítá. A film címszereplője, Rávana pedig valamennyire rehabilitálódhat
a nézők szemében.

Adipurush - az első férfi kudarca

Az Adipurush ([Ädipurus], „Az elsö ferfi”, 2023, rend.: Om Raut)?” cimü film
Bollywood eddigi legnagyobb szabású kísérlete volt a Rámájana történetének
feldolgozására — és az indiai filmtörténet egyik legcsúfosabb bukásává is vált.
Ez meglepő lehet egyrészt abból a szempontból, hogy a film szándékai szerint a
tradicionális, Ráma-centrikus, erkölcsi szempontból fekete-fehér világot hirdető
világképet közvetítette, másrészről, hogy a BJP 2014-es hatalomra jutása óta a
hindu mitológia szempontjából fontos történetek reneszánszát figyelhetjük meg.
A film a valaha készült egyik legdrágább indiai produkció volt, amit egyszerre
forgattak hindi és telugu nyelven, valamint 3D-ben is, a vizuális effektek minden

lányukat. A boldog befejezésnek a nagybácsi állt az útjába, aki inkább megmérgezte Hír ételét,
minthogy hozzámehessen Rándzshához. Amint fény derül a tragédiára, Rándzshá megeszi a
maradék mérget, hogy legalább halálában együtt lehessen szerelmével.

A Rámájanát szokás ádikávjaként, vagyis első költeményként, Rámát pedig ádipurusként,
első férfiként tisztelni (Castro 2021: 33).

27

44